Ще доведе ли листване на „Труд” и „24 часа” на Българската фондова борса (БФБ) до толкова очакваното раздвижване на пазара? Ще тръгне ли борсата нагоре и ще видим ли обособен медиен сегмент? Ако отговорите на тези въпроси са „да”, следва още един: на каква цена? Според борсовия анализатор Владимир Малчев това ще доведе до засилване на интереса към двата вестника, а може да се стигне и до окрупняване...
Как ще се промени БФБ, ако заявеното намерение „Труд” и „24 часа” да бъдат листнати догодина, се изпълни?
БФБ се нуждае от нови емитенти, така че можем да приветстваме листването на компаниите. Двата вестника може би ще бъдат обособени в едно дружество. Това ще разшири инвестиционните възможности пред потенциалните български и чуждестранни инвеститори, тъй като до момента печатни медии не са представени на борсата. Имаме само няколко електронни медии – сайтове, листнати на борсата.
Ще се стигне ли до обособяването на отделен силен медиен сегмент на борсата, след като два от най-големите вестници бъдат на БФБ? Може ли да очакваме и други медии да последват примера на тези печатни издания?
Така или иначе листването на „Труд” и „24 часа” ще даде сигнал и на други медии, които да следят как се развиват те на борсата и как се приемат от инвеститорите, като евентуално е възможно в последствие и други медии да предприемат листване на борсата, ако „Труд” и „24 часа” бъдат успешни емисии. Аз мисля, че те ще бъдат такива, тъй като мажоритарният собственик на медиите в лицето на Огнян Донев е доста добре възприет с другите свои компании, листвани на борсата.
Така или иначе в силния борсов период 2007 г. имаше заявени намерения от други медии да бъдат листвани на борсата, в последствие кризата ги отказа. Аз съм оптимист, че може да видим и други медии на борсата.
Според вас какъв процент от компаниите или от едната обособена компания на „Труд” и „24 часа” можем да видим на борсата?
Трудно е да се каже какви са намеренията на собственика, но така или иначе традиционно в България при т.нар. free float или свободно-търгуем обем акции да бъде под 50 %, в много от случаите говорим за 20-30 % от обема, защото мажоритарните собственици искат да си гарантират управлението на компаниите.
Възможно ли е собственици на други медии, които не притежават част от „Труд” и „24 часа”, да са инвеститорите с най-голям интерес към печатните издания?
Процес на консолидация в медийното пространство е необходим. Така или иначе такива процеси текат и в други сфери на икономиката. Такива сделки обаче едва ли ще се случи през борсата.
Как ще се отрази листването на „Труд” и „24 часа” на другите компании на същия собственик?
Едва ли ще има някакво значение за инвеститорите в другите компании. Така или иначе чрез Огнян Донев са представени други компании на борсата – най-вече във фармацевтиката, а със закупуването на акции от „Доверие Обединен холдинг“ – вече и в други сектори.
Смятате ли, че инвеститори, които досега не са се занимавали с медии, ще проявят интерес към „Труд” и „24 часа”?
Не, аз така или иначе не мисля, че някакви крупни инвеститори може да очаква групата на „Труд” и „24 часа”. Това първоначално ще бъде направено за повече прозрачност и да се генерира повече интерес към медиите. Възможно е да бъдат привлечени български институционални инвеститори, но не очаквам някакъв сериозен чуждестранен интерес, тъй като в момента в световен мащаб печатните медии не се възприемат добре от инвеститорите, тъй като не се развиват.
Т.е. ако се върнем към темата за медийния сегмент, може ли да очакваме по-скоро електронни медии да са следващите, които ще се листнат на борсата?
По-скоро да, или такива, които са печатни, но са с много силен електронен профил като електронните медии. Например някои групи, да речем Икономедия, също е много вероятно да бъдат листнати на пазара.
Коментари
0