Едва месец престояват на пазара 25% от жилищата за продажба, преди да открият своите купувачи. Бързите сделки са основната тенденция, която се очерта през лятото на 2013 година, сочи анализ на Адрес.

А 21% от имотите се продават за 1 до 3 месеца след излизането си на пазара. Само 10% от сделките се сключват с имоти, престояли без купувач година или повече.

"Продължителният престой на даден имот обикновено е резултат от липсата на готовност у продавача да отстъпи в цената, съобразявайки се с пазарната ситуация", коментират от фирмата.

"Дългият престой обаче може да се превърне в проблем, тъй като когато купувачите виждат, че даден имот стои продължително на пазара, често започват да смятат, че с това жилище съществува някакъв проблем".

От Адрес отчитат активизиране на жилищния пазар именно защото много продавачи вече са добре ориентирани и повечето предлагани имоти са на разумни цени. Купувачите, от своя страна, вече виждат тенденцията на покачване на цените и бързат да сключат изгодна сделка.

По данни на компанията се наблюдава ръст на цените в София и още 4 града в страната. Макар и в рамките на около 1%, това е първото повишение в повече на брой градове от началото на кризата през 2009 г. досега. Градовете, в които от Адрес отчитат покачване на цените през периода юни-август, са София, Благоевград, Добрич, Пловдив, Стара Загора.

Продължава и подобряването на баланса между очакванията на продавачи и купувачи. Двете страни излизат на пазара с по-реалистични нагласи отколкото преди няколко години и се допитват в по-голяма степен до консултантите в бранша. Това е и една от причините за динамичните сделки в отминаващия летен сезон.

Отстъпките вече не са определящ за пазара фактор, като 1/3 от намаленията в цените на жулищата през лятото са били до 2 000 евро. Относително значим дял заемат сделките без отстъпка – те представляват 23% от всички. Около 20% от договорените понижения в цената са от 2 000 до 5 000 евро.

Столичните квартали, в които са сключени най-много сделки през летните месеци, са Младост, Люлин, Дружба, Манастирски ливади и Овча купел.

В тези райони активността през лятото на 2013 г. е с около 20% по-голяма спрямо останалите части на града. Причината, според Адрес, е в растящия потенциал на тези райони заради подобряването на цялостната им инфраструктура.

Водеща причина за покупка остава нуждата от място за живеене. Общо от 83% от купувачите са пристъпили към сделка с тази цел. Имот с инвестиционни намерения са придобили 10% от купувачите през лятото.

Нуждата от пари е основната причина за продажба през сезона – 20% от продавачите пристъпват към сделка поради финансови затруднения. Излизането от инвестиция е причина за 14% от продажбите, а около 18% се дължат на набиране на средства за покупка на друго жилище.