До края на 2013 г. ще бъдат изградени железопътни високоскоростни линии за комбиниран превоз - пътнически и товарен, каза в интервю за БТА генералният директор на Национална компания "Железопътна инфаструктура" (НКЖИ).

 

Движение на влакове със скорости, чувствително по-високи от тези, с които сега се реализира трафика в мрежата, ще имаме след завършване на строителството на участъците Пловдив - Свиленград - Турска граница; Пловдив - Бургас и Септември - Пловдив.


Територията на България се характеризира със силно пресечен релеф. За реализирането на трасе на железопътна линия за скорост над 200 км/час е необходимо изграждането на много и скъпи съоръжения (тунели, мостове, виадукти и др.), което значително оскъпява проектите. Това е икономически неизгодно за нашата страна, смята Ламбрев. Друг мотив за отказ от
високоскоростни железници, са късите разстояния между експлоатационните пунктове на масовите товаропотоци. За конвенционалната железопътна мрежа скоростта до 160 км/час е напълно достатъчна, е мнението на генералния директор на НКЖИ.

 

Линията Пловдив - Свиленград - Турска граница ще е с обща дължина на трасето 150 км и максимална скорост на конвенционални влакове 160 км/ч и 200 км/ч за влакове с накланящи се кошове. Пловдив - Бургас е с обща дължина на трасето 292 км и средна максимална скорост на конвенционални влакове 130 км/ч. Септември - Пловдив е с обща дължина на трасето 53 км и максимална скорост на конвенционални влакове 160 км/ч и 200 км/ч за влакове с накланящи се кошове. Линиите ще бъдат за смесено движение, т. е. по тях ще се движат както пътнически, така и товарни влакове.

Според Ламбрев, ако реализираме по нашите железопътни линии, които са част от трансевропейските железопътни коридори, скорост до 160 км/час, и постигнем оперативна съвместимост с европейската железопътна система, нашата конкурентноспособност на европейския транспортен пазар няма да пострада. Проектите, които се разработват и ще бъдат реализирани, са ориентирани в тази посока.

Възможностите на железопътната инфраструктура за превоз на товари по нея са значително над сегашните нива на превозваните товари. През 2010 година с железопътен транспорт са превозени около 13,3 млн.тона товари. За сравнение през 2006 г. и 2007 година количеството превозени товари е около 22-23 млн. тона. А реалните възможности за превоз на товари по жп инфраструктура са по-големи и от тези 22-23 млн. тона.


След старта на строежа за построяване на терминала за ро-ла превози в Драгоман
през лятото на 2010 г., НКЖИ има готовност за поемане на такъв вид превози по релацията Драгоман - Свиленград - Турция и обратно.


За ро-ла превозите компанията ще има отделна такса за използването на железопътната инфраструктурата. С цел стимулиране и развиване на този вид превози таксата ще е значително по-ниска от таксата за използването на железопътната инфраструктура за превози на товари с товарни влакове.

Освен строителството на изброените по-горе участъци в рамките на първия програмен период на ОП "Транспорт" 2007-2013 г. ще бъде извършена и техническата подготовка на редица проекти. Това са модернизациите на три възлови жп линии: София - Септември (160 км/ч); София - Драгоман (160 км/ч), София - Перник - Радомир, също със 160 км/ч., като и линията Видин – София.


По отношение на трансконтиненталния железопътен коридор до Китай, преговорите между представителите на МТИТС и Министерство на железопътния транспорт на Китай по подготовката на работната среща, която да уточни в детайли различните аспекти на сътрудничеството, все още не са финализирани. Поради това както трасето на бъдещата трансконтинентална жп инфраструктура, така и нейните технически параметри, ще бъдат теми на по-късни двустранни дискусии. /БТА/