Новината, че британската корпорация BP търси 40 млрд. долара компенсация от компанията, построила дълбоководната сонда Deepwater Horizon, както и от други свързани с проекта дружества, се оказа достатъчно любопитна, за да заеме водещите заглавия на новините. На 20 април 2010 г., преди точно една година, на сондата в Мексиканския залив избухна пожар, 11 души загинаха, а в океана изтекоха 4.9 млн. барела нефт.

Според ВР не друг, а производителят на сондата Transocean е виновен за аварията. Експертите обаче коментират: адвокатите на британците надали сериозно си мислят, че ще могат да получат подобна компенсация. По-скоро става дума за опит за почистване на репутацията.

Така или иначе, BP вчера подаде нужните документи във федералния съд в Ню Орлеанс. Обвинението е, че нито една от системите за безопасност не се е задействала, когато платформата е претърпяла авария. От производителя на дълбоководното съоръжение се иска да покрие разходите, свързани с последствията и почистването на петролното петно.

ВР не спира дотук и подава друг иск срещу компанията Cameron International, която е произвела превентора: устройството, което в извънредни ситуации трябва да херметизира „гърлото“ на сондажа. Базираната в Хюстън компания Cameron е проявила престъпна небрежност, според BP.

Аварията на 20 април 2010 г. е станала по следния начин. Сондажът Macondo, на който е работела платформата, е трябвало да бъде циментиран. Но „тапата“ на сондажа не се е удала, вследствие на което са изтекли въглеводороди. През вентилационните системи в машинното отделение на платформата е нахлул газ, което е предизвикало взрив и пожар. ВР отчита, че след началото на пожара не са заработили защитните системи, които е трябвало да херметизират сондажа.

Специалистите на ВР обвиняват служителите на Transocean, че първо неправилно са оценили налягането, а след това, при аварията, са бездействали 40 минути, преди да направят нещо – те са се задействали чак тогава, когато петролът е изплувал на повърхността на Мексиканския залив.

Според ВР, отговорност има и компанията Halliburton, която е участвала в циментирането на сондажа и е скрила важна информация, с която петролният разлив е можело да бъде избягнат.

Впрочем прокуратурата в САЩ също счита, че Transocean може би има вина за аварията. Но компанията отговаря, че историята не познава случай, в който подизпълнител да е бил привличан под отговорност за изтичане на петрол при сондаж.

Руските нефтени специалисти коментират казуса за Газета.Ру: много трудно ще е да се докаже вината на Transocean, дори да има такава. А размерът на иска не е реалистичен: печалбата им през 2009 г. е 3.2 млрд. долара, а през 2010 г. пада под 1 млрд. долара. Определено става дума за опит за подобряване на имиджа на британския петролен гигант.

Financial Times се въздържа от коментар, като отбелязва, че преките разходи на BP, свързани с разлива, са 17.7 млрд. долара, а общо за покриване на щетите през 2010 г. са отишли 40.9 млрд. долара.

Според Transocean, това е отчаян ход на BP. Според Cameron, вината не е тяхна. Halliburton засега не дава отговор.