Най-богатите американци изглежда са се възстановили от кризата, ако се съди по данните за продажбите през новогодишните празници в САЩ. Повечето почивни дни и покупките на подаръци направо позлатиха Tiffany & Co. и други компании за продажби на дребно във високия ценови клас, пише WSJ.

Заможните американци изкупиха скъпата златна и диамантена бижутерия, която в момента наистина е скъпа след рязкото покачване на цените на златото през 2010 г. Интересът към дизайнерските облекла и аксесоари отново се върна на мода.

Отварянето на портфейлите за покупки на лукс е добра новина за икономиката на САЩ, тъй като покупките на най-богатите 5% от американците, с доходи от над 207 000 долара годишно, водят до около 14% от продажбите на дребно. А потребителските разходи формират близо 70% от брутния вътрешен продукт на САЩ.

През сезона на коледните и новогодишните празници, заможните американци не са купували само подаръци за другите, а мнозина от тях са решили да се поглезят.

През седмицата до 26 декември средните разходи на потребител за ден в сегмента на луксозните стоки са нараснали с 45%, до 183 долара, според проучване на Gallup Poll. В същото време общите потребителски разходи са се увеличили само с 18%, достигайки 85 долара на човек на ден.

Само половин година преди това богатите американци говореха за спада на фондовите пазари и как трябва да ограничават разходите си. Сега те се връщат на пазара на лукс, подпомогнати и от силните печалби на фондовите индекси.

От Tiffany & Co. повишиха прогнозните приходи за 2010 г. след по-добрите от очакваното празнични продажби, като най-голям ръст е отчетен при покупките на фина бижутерия и диамантени пръстени.

Приходите от продажби на дребно на магазините, отворени през миналата година, са нараснали със 7% в САЩ през ноември и декември и с 15% в Азия. Средно за сектора продажбите са се увеличили през периода с 3.8%, според данните на Международния съвет на центровете за пазаруване.

Продажбите на лукс все още са под нивата си отпреди кризата, но нарастват с 8.5% за периода 28 ноември - 1 януари, сочат данните на MasterCard. При бижутерията е отчетен ръст за същото време от 10.4% на годишна база.