Тихо и полека една машина напуска домовете ни - настолният компютър. През последните години ако решим да купим компютър за вкъщи, най-вероятно това ще е лаптоп.

От две години на всеки продаден настолен компютър се пласират по 7-8 преносими, потвърждава Божидар Колев, управител на веригата хипермаркети "Технополис". Това се вижда ясно и от наличността в интернет сайта на веригата. Например, срещу 42 предложени модела настолни машини има 297 различни преносими устройства. Изобилието от модели е толкова голямо, че често потребителят е затруднен в избора на нов компютър, признават консултант-продавачите.

Защо лаптопът
надделя

над настолния компютър?

Причините са най-различни, но основната е, че цените на преносимите компютри са почти същите, както на настолните. За сметка на това потребителите получават мобилност - могат да носят компютъра навсякъде със себе си. И дори да няма ток, машината може да изкара няколко часа на батерия. Бурното развитие на безжичните мрежи за връзка с интернет също направи настолните компютри все по-изчезващ вид.

Не на последно място е и фактът, че лаптопите отдавна не са тромави машини с бавни процесори и могат да се използват за видеоигри или обработка на видеоизображения и графики. А вградената в лаптопите видеокамера също е много удобна за разговори по скайп или други системи за комуникация. Все неща, които са свързани с нуждата от допълнителни устройства и мрежа от кабели при настолните компютри.

И не на последно място, лаптопът е много тих при работа и почти не заема място у дома. Когато не ви трябва, може да го приберете в шкафа.

Според Владислав Иванов, мениджър по продажбите на компютри в "Леново България", през 2012 г. едва 22% от реализираните на пазара компютри са били настолни при 27% дял през 2011 г.

Какъв е профилът на най-продавания лаптоп? При "Леново", които според последните данни на IDC са лидер по продажби на българския пазар, става дума за устройства с 15,6-инчов дисплей и цени между 900 и 1000 лева. Тези устройства имат универсално приложение - както за гледане на филми, така и за забавления, игри, интернет, социални мрежи, и разбира се, за работа, обяснява Владислав Иванов.

Настолните компютри се използват предимно в администрацията, във финансовите институции и големите компании, казва Данко Иванов, мениджър в "Тошиба Европа" за България. Според него най-продаваните преносими компютри са в ценовия клас между 600 и 800 лв., като държат пазарен дял от 45%. По продажби ги следват тези от ценова категория 800-1000 лв., които държат 30% от пазара.

Как да изберем

И все пак, ако сега отиваме в магазина за лаптоп или поръчваме в интернет, каква машина да изберем?

Според Владислав Иванов в най-продаваната категория стандартният преносим компютър е с характеристики като 1000GB твърд диск, 8GB памет, 2GB видеокарта и процесор Pentium или i3 на "Интел".

Нагоре по ценовата верига се увеличават и основните характеристики - по-бързи процесори като i5 или i7, по-добра видеокарта, повече памет, блутут безжична връзка, дори вградени колонки на производители на луксозни аудиоаксесоари като "Банг" и "Олуфсен", които дават много по-добър звук.

Интересно предложение е и новата категория преносим компютър - ултрабукът. Това са лаптопи, които сякаш са на сериозна диета. И това не е чудно, защото при тях ударението е върху ниското тегло и енергийната ефективност. Те са почти двойно по-тънки от стандартните машини, работят безшумно и имат батерия, която с едно зареждане може да изкара цял работен ден. Освен това изглеждат и много елегантно, защото повечето имат метален корпус. Теглото им е почти двойно по-ниско от това на стандартните лаптопи. Неудобството е, че цената им е около 1500 лв. и отгоре, като в общия случай са с по-слаби технически характеристики, отколкото съответните лаптопи. И въпреки всичко сегментът на тези машини се е увеличил два пъти по продажби за последната година, като в момента държат 5% от пазара, показват данните на "Тошиба".

На хоризонта - таблети

До 2015 г. продажбите на таблети ще надминат тези на компютри в световен план, показва проучване на консултантската компания IDC. През т.г. продажбите на таблети ще отчетат ръст от 59% до 229,3 млн. бройки при 144,5 млн. през 2012 г. В същото време световните продажби на персонални компютри ще се понижат със 7,8%. Условията на пазара на преносими и настолни компютри се влошават, след като в края на м.г. компанията очакваше спад само от 1,3% на пазара през 2013 г.

По-голямата част от прираста на продажби на таблети е свързан с евтини устройства, които използват операционната система "Андроид". В същото време средната цена на продаден през тази година таблет ще се понижи с 11% до 381 долара.

Лошите икономически условия накараха потребителите да търсят повече мобилни устройства, казва Райън Рейт, анализатор от Ай Ди Си. За много потребители таблетът е просто и елегантно решение на задачите, които преди бяха свързани с персоналния компютър, казва той. През 2017 г. в целия свят ще бъдат продадени 333 млн. персонални компютри, а ще се изтъргуват 410 млн. таблети.  

Политическата криза сви пазара у нас

Продажбите на компютри в България са се понижили с 10,5% за първото тримесечие на 2013 г. в сравнение с предходната година, показват данните на консултантската компания IDC.

Според анализаторите основната причина за това е политическата криза и неяснотите какво ще се случи на предсрочните избори. Това беше период, в който повечето домакинства, фирми и организации отлагаха обновяването на техниката, казва Владислав Иванов, мениджър в представителството на "Леново" в България.

Спадът на пазара е налице от миналата година и за съжаление тенденцията продължава и през първата половина на тази година. Несигурността в страната и в Европа и все още трудно възстановяващата се световна икономика са допълнителен катализатор, обяснява и Данко Иванов, шеф на "Тошиба" за България.

Но има и глобални технологични тенденции, които също се наблюдават и на българския пазар. Например все по-големите продажби на таблети изяждат част от пазара на персоналните компютри. Компактното устройство е предпочитано от хората в движение и младите потребители, чийто живот минава в социалните мрежи.

Също така тарифните планове на телекомите за мобилен интернет стават все по-достъпни, така че таблетите ще продължават да са най-горещата стока в магазините за техника. Неслучайно вериги отчитат двоен ръст на продажбите на таблети за последната година.

Определено 2013-а няма да е добра за българския пазар, сочат прогнозите. Всички анализатори залагат на спад, като числата варират: от 7-8% до почти стряскащите 20-25%. Делът на таблетите ще се увеличи, но средната им цена ще падне драстично заради евтините и не толкова качествени предложения на не особено известни марки, прогнозира Данко Иванов.