В сезона, когато фирмите за пътна помощ "жънат" активно, извлачвайки аварирали автомобили на закъсали шофьори, не можем да подминем три интересни факта:

- произшествията, при които се стига до намеса на екипите са с 20% под броя им през миналата година;
- цените на най-големият в бранша - Служба Пътна помощ на Съюза на българските автомобилисти - са същите като от преди година и половина (макар цените на горивата доста съществено да се вдигнаха). Това е важно, защото именно по тях се ориентират в ценоразписа си и конкурентите;
- все още има хляб за подвижните гумаджийници, защото дупките по пътищата продължават да зеят.

Данните и коментарът по тях почерпих от инж. Емил Панчев, главен секретар на Съюза на българските автомобилисти. 

Разговорът с него започна с разказа за пресен случай на мой познат. В колата му пътуват японци, клиенти на компанията, за която работи. Отиват към Пловдив, за да разгледат Стария град. По пътя друсането е толкова силно, че единият от чужденците потупва шофьора по рамото и казва: "Може ли да се качите на магистралата? Аз ще платя за това."

Със сезона на отпуските трафикът по пътищата на страната и особено към морето се усили. Зачестиха ли заедно с това и произшествията, при които се налага намеса на екип на Пътна помощ?

Да, има вече нарастване на произшествията, което се наблюдава от един месец насам. Но работата е по-малко в сравнение със същия период на миналата година и ни остават свободни ресурси. Спадът е с около 20%.

Колко са вашите автомобили, които извозват закъсали по пътищата на страната и в чужбина?

Имаме около 150 автомобила за пътна помощ и покриваме абсолютно цялата страна. Имаме и голям диспечерски пункт с 16 човека, които обслужват клиенти на три езика денонощно. Всички чужденци, предимно турците, работещи в Германия, които традиционно прекосяват страната през този сезон, а също и холандците, ние ги обслужваме.

Какви коли закъсват най-често?

Всякакви закъсват. Не са само старите автомобили. Имаме и нови, които се налага да превозваме. Само ще вметна, че нашите екипи се стремят да отстранят повредите на място, ако е възможно, за да може човекът да продължи по пътя си, а не да го връщаме обратно там, откъдето е тръгнал и така да провали ваканцията си.

А какви са най-честите аварии по колите?

Най-често са неизправности по охладителната уредба, които проличават сега през по-големите жеги. Спирачките също често аварират. Самите водачи прегряват от по-дългия път, от това, че не почиват, че поемат на по-дълъг път. Другият масов проблем е пукането на гуми ...

Което се получава, защото някой слага шипове на пътя?

Има и такива, но най-вече заради ползването на лоши, износени гуми.

Дупките по пътищата фактор ли са? Вече има доста отремонтирани трасета и от третокласната пътна мрежа из страната, не само магистралните отсечки ...

Да, проблем са дупките. За българските водачи като че ли не чак толкова, защото те са свикнали да ги очакват, но за чужденците това е голям проблем.

Миналата година по дъгата на околовръстния път, която свързва Долни богров с магистрала Тракия имаше много дупки. Беше някакъв ад! Бяха се нароили подвижни гумаджийници, изнесени на пътя. Приличаше на един голям завод за правене на гуми нощно време. Сега вече не е така и слава Богу.

Кои са сега участъците с концентрация на произшествия?

Преди да кажа за участъците, искам да обърна внимание на това, че продължават да са много натоварени дните петък, събота и неделя, както през нощта, така и през деня.

Иначе пътя след Стара Загора - отсечката до Карнобат. Докато не се направи магистралата там, през лятото ще бъде много натоварен този път.

Натоварено е и шосето от Пловдив към Харманли, където стават много произшествия. Пътят там е тесен, водачите често от умора тръгват да изпреварват неправилно и така се стига до инциденти.

Проблемен е и пътят от Велико Търново към Русе.

Защо цените на пътната помощ остават толкова високи въпреки голямата конкуренция, която има вече в този бизнес?

Ние гледаме себе си, не другите и мога да ви кажа, че нашите цени не са променяни от година и половина, въпреки ръста в цените на горивата през този период. За нашите членове и абонати е дори безплатно, ако са предплатили известна сума, която да ги застрахова през годината.

А как се получават цени от сорта 1 000 лв. да те докарат до София от Варна?

Най-различни цени съм чувал за извозване на един автомобил, а причините са като почнете от многото фирми, които предлагат услугата, до разликите в ценообразуването. Само един пример ще ви дам. Ако ние кажем, че возим на 2.80 лв. за километър, конкурентът веднага сваля цената на 2 лв. Обаче после след като ви е докарал автомобила и преди да го е свалил от влекача става ясно, че трябва да му платиш и по 2 лв. за километрите на връщане и така ефективната цена отива на 4 лв. за километър. Или пък при нас примерно товаренето и разтоварването струва общо 14 лв. Конкурентът казва 10 лв., обаче това е само товаренето. За разтоварването се плаща отделно. И така нататък.

А имате ли представа какъв е броят на фирмите, които предлагат тази услуга в страната?

Не, защото е трудно да се събере такава статистика. Тук принципът е на регистрационен режим и колкото и да е либерален, мнозина не се регистрират. А е истина, че непрекъснато излизат нови и нови фирми. Сега си мисля обаче, че ние като СБА трябва да вземем по-твърда позиция по този въпрос, защото представете си ако един неукрепен автомобил падне от кола на Пътна помощ на някоя магистрала, какво би станало?

Чувала съм истории за некоректни фирми за Пътна помощ, които умишлено късат кабели, вместо да отремонтират елементарна повреда по колата, само и само за да я извлекат до съответния град срещу по-голяма сума пари.

Не се учудвам.

Повече компании в бизнеса при спад на произшествията като цяло. Това не е ли странно?

Безспорно имаме намаляване на произшествията. Миналата година убитите на пътя бяха с 80 по-малко, при положение, че цялата 2010 година бе доста по-спокойна от предходните.

Възможно ли е високите цени на горивата да са свалили много шофьори от колите им и това да е една от причините за по-малкия трафик и съответно - инциденти?

Кризата несъмнено е една от причините за това, но от друга страна, много автомобили се внесоха в България. Ако върнем и сравним ситуацията с онова, което беше преди 20 години, когато се внасяха по 35 хил. автомобила на година, сега толкова се регистрират на месец в КАТ.

Тоест увеличава се броят на автомобилите, излизат нови водачи и това несъмнено води до повече хора на пътя. Но пък от друга страна автомобилите вече масово са по-нови, по-качествени, с по-добър спирачен път. Културата на шофьорите се повиши, научиха се да сменят летни и зимни гуми, което също е предпоставка за намалелия брой на произшествията по пътя.

Мъжете или жените викат по-често Пътна помощ?

Неразумния водач дали е мъж, дали е жена, няма никакво значение. Обикновено жените са по-разумни, по-умерено карат и не са склонни към разните номера за нарушение на закона. Но от друга страна невинаги бавното каране е добре в дадени ситуации. Давате ли си сметка, че понякога то може да изнервя други водачи на пътя, което пък да ги подтикне да направят някоя по-остра маневра и така да застрашат спокойствието на пътя?

Понеже казахте, че не сте променяли цените през тази година и половина, въпреки, че горивата скочиха. Как успяхте да "вържете" бюджета на службата?

Направихме някои реорганизации и икономии в службата. Не сме купували нови автомобили през този период. А и по начало нашата организация е така структурирана, така се разпределят дивидентите, че не работим за някаква голяма печалба. Гледа се да бъдат обслужени членовете, да се купят автомобили, техника за обезопасяване на някои дейности като например за извършване на годишни прегледи или учебна дейност. Така че през годините обикновено излизаме долу-горе на нулата.