Тези тенденции са резултат от все така високата инфлация, несигурност относно митата и търговските тарифи, както и глобалната икономическа нестабилност. Данните показват, че потребителите цялостно са загрижени най-вече за нарастващите разходи за живот, като повече от половината от респондентите (55%) споделят това притеснение. Интересно е, че най-голяма тревожност в този аспект показват милениалите (50%) и поколението Z (43%). При всички на върха в списъка с фактори за покупка стои цената – 81% от потребителите избират по нея.
Според Индекса на потребителя на EY, икономическия натиск принуждава потребителите да преминат към по-евтини алтернативи. Това се вижда най-силно в САЩ, където 61% от клиентите изразяват сериозно безпокойство от „нарастващите разходи за живот“. Подобни са данните във Франция (60%) и Великобритания (58%), докато само 16% от китайските потребители споделят тези притеснения.
Данните сочат, че 77% от клиентите активно променят поведението си при покупки в отговор на по-високите цени. Когато се сблъскат с увеличени цени на продукти за дома например, 41% от хората избират по-евтини алтернативи, а при поскъпване на алкохолните продукти 17% спират да купуват напълно.

istock
Проучването разкрива, че има ръст в интереса към собствени марки продукти на големите вериги, които представляват по-бюджетна алтернатива на познатите големи брандове – 67% от хората избират такива и посочват, че задоволяват нуждите им точно толкова добре. 36 на сто от потребителите дори споделят, че вече не взимат предвид марката, когато пазаруват. Дори когато брандовете предлагат новости и подобрения, 42% от участниците в изследването казват, че това не им влияе. 9 от 10 потребители (88%) смятат, че посланията и комуникацията покрай брандираните продукти не съответства на техните нужди и ценности, а 54% купуват конкретни марки само, когато са на разпродажба – приоритизират отстъпките пред лоялността към марката.
Българите все още пазаруват онлайн най-малко в ЕС
Изследването показва, че има разминаване в нагласите и предпочитанията на потребителите и спрямо възрастта им, и спрямо географските региони. В Китай например 37% от клиентите от поколение Z предпочитат продуктите от собствени марки на веригите пред утвърдените брандове, защото гледат на това като „умен, икономичен избор“. В Европа и САЩ обратно – тези стоки са предпочитани от по-възрастното поколение, особено що се отнася до хранителни продукти и такива за дома. Повече от една трета (36%) от всички запитани заявяват, че ще продължат да купуват продукти собствени марки и не възнамеряват да се върнат към традиционните брандове.
Брандовете трябва да докажат своята стойност
Индексът на потребителя на EY показва, че китайските клиенти са най-склонни да сменят марките, които купуват (66%), а най-лоялни са южноафриканците (38%). Спрямо поколенията – Z са най-склонни към промяна (64%), докато милениалите проявяват най-много лоялност към брандовете (25%).

istock
Резултатите от проучването показват, че вече не е достатъчно един продукт да бъде добър, за да се търси. Лоялността към брандовете е под въпрос и потребителите вече не купуват само по имената – те купуват стойност, качество и цел. Утвърдените брандове трябва да се адаптират. Това е перфектно време за някои марки да изпъкнат чрез посланията си и да спечелят пазарен дял.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase