Серия от телефонни измами последните дни - този път от името на ГДБОП и Българската народна банка. Измамници звънят на граждани, представят се за служители на институциите и опитват да източат лични данни и пари. Как обаче успяват да бъдат толкова убедителни коментира криминалният психолог Даниел Генков по NOVA NEWS.


♦ Той посочи, че ало измамниците използват психологическото въздействие и затова по-голяма част от жертвите са възрастни хора, над 65-годишна възраст, които живеят сами, нямат познания в използването на интернет, а също така имат когнитивни нарушения.

Фалшиви знаменитости завличат българки с хиляди левове

♦ По повод информацията, че жертви стават и млади хора между 20 и 30-годишна възраст психологът посочи, че трябва да сме много критични по отношение на информацията, която се предлага в социалните мрежи.

„Способите и приомите на този тип измамници стават все по-добри. Не трябва да даваме никаква информация на лица, които не познаваме. Тези хора използват техники за манипулация – представят се за авторитетни фигури, като полицаи, държавни служители или работещи в банковата сфера”, обясни експертът.

♦ Генков каза, че една от техниките на измамниците е да „зашеметят” жертвите – да съобщят измислена история за катастрофа или болест. И допълни, че жертвите действат много импулсивно и емоционално в такава ситуация, тъй като трябва да се вземат спешни решения – а именно да помогнат на близък в беда, което ми пречи да мислят критично.

БНБ не предлага кредити по телефона – как да разпознаете измамата
 

Измамниците са лица, които не преживяват емпатия, страдат от хронични личностни разстройства, антисоциални или гранични такива, нямат чувство за вина и срам, каза Генков.

,
iStock

Той обаче допълни, че с такива хора се работи лесно, след като бъдат задържани, защото те изпитват силен страх от последствията от действията им.

ГДБОП предупреждава за опасна финансова схема по телефона

Експертът подчерта, че по телефона емоционалният статус на жертвата може да бъде установен по гласа. И допълни, че измамниците интуитивно са подготвени какво е емоционалното състояние на жертвата по интонацията, изразните средства, височините, спада на гласа и тона.

► Съветите на експерта

Генков посъветва да бъдем критични при подобно телефонно обаждане, да задаваме въпроси на острещата страна, да питаме за неща, на които могат да отговорят само наши близки. Не трябва да се действа импулсивно.

При съмнение – да се обадим на органите на реда.

Повече гледайте във видеото.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или 
Google News Showcase