Около 60% от хората, закупили стока онлайн, плащат в брой на място, след като я получат, посочи пред БНР Соня Спасова - директор на Европейския потребителски център. 

По думите й хората не трябва да се притесняват от плащането с кредитна или дебитна карта. Много от чуждите търговци предлагат основно такова разплащане. При него има допълнителни защити, каза тя и даде пример - ако не получим стоката, можем да направим оспорване на плащането и парите ни ще бъдат възстановени. 

Директните преводи на пари е добре да се използват, само когато познаваме отсрещната страна, отбеляза Спасова.

Опцията да платиш по-късно дадена стока, закупена онлайн, има и предимства, и недостатъци, коментира още тя. По думите й потребителят трябва да направи баланс и да прецени дали стоката заслужава да бъде закупена по този начин.

Как ни манипулират да купим даден продукт

Като един от недостатъците на това тя посочи, че ако закъснеем с плащането, може да ни бъдат наложени големи лихви. Подписва се договор за един вид заем, отбеляза Спасова и добави, че така се намесва трета страна между потребителя и търговеца, което в някои случаи може да създаде пречки.

istock
istock

В последните месеци все повече се говори за тъмни модели при онлайн пазаруването, каза Соня Спасова и обясни, че това са психотехники от рода на "само днес", "последни 3 бройки", "купете веднага", "намаление от 80-90%", "последни продукти" и т.н. 

"Това призовава потребителите да закупят съответната стока, в противен случай ще изпуснат нещо изключително, което няма да се повтори. Внушава се идеята, че покупката е спешна и трябва непременно да бъде направена. Това е опит от страна на някои електронни търговци да въздействат на психиката на потребителя, за да могат да продават".

40% от онлайн сайтовете за пазаруване разчитат на манипулативни практики

Тя напомни, че винаги, когато се пазарува онлайн, е добре да се потърси поне още един сайт, за да се сравни същата стока като цена и качество. Трябва да проверяваме и самите търговци, категорична е Спасова. 

"На първо място, когато пазаруваме онлайн, трябва да сме сигурни, че отсрещната страна/фирма е истинска. Трябва да се провери кой стои отсреща - дали има фирма, каква е тя, дали има контакти, дали има начин да се свържеш с търговеца". 

По думите й там трябва да са упоменати нашите права - право на връщане и рекламация, както и опция за всякакъв вид спорове, които могат да възникнат. 

istock
istock

Наличието на само един продукт в даден сайт е достатъчна червена лампа за съответния търговец, смята директорът на Европейския потребителски център и посочи, че са получили сигнали за такива случаи.

Може ли търговец да откаже плащане с карта

Соня Спасова обясни и новите мобилните портфейли - това са приложения за телефони, чрез които можем да съхраним дебитна, кредитна карта, билет, пропуск - всичко, което купуваме електронно, и след това можем да го използваме чрез телефона, без да имаме друг носител. Според нея това е сигурен и удобен начин за плащане. Потребителите трябва да положим усилия, за да защитим данните и парите си, като начин за това е да се зададе многофакторна защита на този портфейл, подчерта тя.

Относно отмяната на полети и неспазени права на пътници във връзка със зачестилите стачки по европейски летища, Спасова посочи, че оплакванията от такива проблеми представляват около 1/3 от жалбите всяка година в Центъра. Важно е да се следят сайтовете на авиокомпанията и летището преди пътуване, съветва тя.

По думите й ако полетът бъде отложен, може да бъде предложено връщане на пари или премаршрутиране. Ако стачката обаче е на самата авиокомпания, с която трябва да се лети, тогава компанията дължи и компенсация, ако информацията за стачката е подадена много скоро преди полета, добави още директорът на Европейския потребителски център. 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg