През последните две години компаниите съумяха да се адаптират към промените, да създадат и усъвършенстват инструменти за емпатия, за да подобрят условията на труд на служителите си. Сега те обаче имат нови очаквания към работодателите си и искат те да бъде по-ангажирани и да им имат доверие, според доклад на американската компания за човешки ресурси "Мърсър" (Mercer).
 
В проучването за "Световните тенденции за талантите през 2022 година" са участвали 11 000 служители от 16 страни в 13 професионални сектора. Авторите са стигнали до заключението, че здравната криза е предизвикала сътресения в човешките ценности, които са се изразили в структурна промяна на пазара на труда. Компанията иска да установи какви са поуките от кризата в сектора на човешките ресурси, отношенията с предприятието и новите очаквания на служителите в цял свят. И всички участници в проучването са единодушни: нещата трябва да се променят!
 
Първата промяна е, че служителите вече не искат да работят "за" дадено предприятие, а "с" предприятието. Почти всички (96 на сто) очакват работодателят им да провежда програми за устойчиво развитие, отразяващи се на социалните въпроси, многообразието, равенството и околната среда. Тези цели не бива да остават само на думи, а да се изразяват конкретно в нови работни практики и инвестиции на предприятието. В днешно време да се дава предимство на партньорството вместо на лидерството може да се окаже основно преимущество за конкурентоспособността на предприятието, се казва в проучването.
 
Друго искане е за нов баланс в отношенията между служител и работодател. Според девет десети от ръководителите на човешки ресурси в 16-те страни от проучването за това е необходимо установяване на култура на доверие, за което служителите настояват от две години. Това означава, например, въвеждане на истински хибриден начин на работа с голяма автономия по отношение на работното място и работното време.

Промени предвиждат възможност за съкратено работно време

Служителите поставят акцента и на професионалната квалификация. Те знаят много добре, че за да продължат да се развиват, трябва да се квалифицират непрекъснато.
 
Ръководителите на човешките ресурси от 16-те страни обаче очакват тази година по-голяма от обичайното вълна от напускания на служители.
 

istock
istock

Пандемията извади на преден план и различията в здравословното състояние и благосъстоянието на населението. На инвестициите в социални придобивки вече се гледа като на специално отношение към индивида. Така че работодателят е длъжен да се грижи за емоционалното, физическото, социалното и финансово здраве на служителя. Успешната компания подкрепя активно доброто състояние на екипа, като насърчава пълноценни професионални отношения, създава условия за чувство на удовлетворение и оказва персонална подкрепа във важни моменти.
 
Събитията през последните две години са оставили незаличим отпечатък върху инвеститорите, служителите и потребителите. Този нов свят, по-нюансиран и по-приспособим, изисква нова дефиниция на приоритетите и нови компетенции по отношение на квалификацията и адаптацията в отговор на новите необходимости.

Компаниите, които не се адаптират, ще загубят способността си да набират средства, да привличат и да задържат талантите, както и да запазят доверието в себе си, заключават авторите на проучването.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg