Нов ценови фронт във войната за клиенти между мобилните оператори се отвори, след като вчера от „М-Тел“ хвърлиха ръкавицата с бранда bob.

Той представлява опростена тарифа за говорене, без месечна такса, без необходимост от дългосрочен договор и таксуване от 12 ст. на минута проведен разговор или изпратено кратко текстово съобщение, което е двойно по-ниско от средните стойности в момента.

За новата марка се отварят нови 55 търговски обекта в 40 български града, които ще я обслужват, но пакетът може да бъде поръчан и по телефон, обясниха от „М-Тел“. Апетитната оферта бе лансирана само броени месеци преди графика на Комисията по регулиране на съобщенията (КРС) за поетапно намаление на цените за терминиране на едро да влезе в сила от 1 януари 2012 г.

Потърсени за коментар, и другите два големи телекома – Globul и Vivacom, също обещаха по-ниски цени.

От Vivacom дават пример с разговорите от домашни абонати към мобилни телефони, които ще намалеят почти два пъти. От Globul пък твърдят, че и в момента тарифите на дребно са сред най-ниските в Европейския съюз и тенденцията ще се запази.

Припомняме, че според председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков мобилните услуги ще поевтинеят с 25-40% от догодина в резултат на дейността на регулатора. И трите компании обаче са единодушни: „Основен фактор за понижението са нормалните пазарни процеси, а не толкова свалянето на тарифите за терминиране на едро“.

„Свиване на потреблението се наблюдава не само в сектора на телекомуникациите, а и в повечето от останалите отрасли. Докога ще продължи тази тенденция в България, зависи до голяма степен не само от развитието на икономиката на страната, но и от развитието на икономическите процеси в цяла Европа“, отговориха от Globul.

Според статистиката им по-голямата част от проведените разговори са с членове на семейството и колеги, чийто номера са в мрежата на същия телеком.

Не такава е тенденцията при конкурентите от Vivacom. „През настоящата година Vivacom не отчита свито потребление сред своите абонати. Напротив – компанията запазва средния приход от абонат, като междувременно е увеличила броя на мобилните си абонати с около 30% спрямо същия период миналата година”, посочиха от там.

През зимата хит ще си останат пакетните услуги като комбинираната мобилна телефония, домашен интернет и телевизия. От Vivacom залагат и на мобилния интернет като друг двигател на пазара.

Според данни на „М-Тел“ около 32% от хората са прагматици по въпросите, свързани с технологията. Те биха ползвали новите високотехнологични джаджи, ако упътванията са опростени. Друга една пета са напълно в час с предложенията на пазара. Толкова са и техноконсерваторите, които не са склонни да платят повече за новите продукти и услуги, и едва 20% са скептиците, които биха живели без повечето нови технологии.