Работният ден е дълъг и без друго, а с наличието на съвременните технологии още повече. Въпреки че човек може отдавна да си е тръгнал от офиса, това съвсем не значи, че телефонът му няма да продължи да звъни, а в електронната му поща да постъпват писма. Повечето хора твърдят, приберат ли се вкъщи, се изключват, но последните проучвания сочат друго. 

50% от нас проверяват служебния си имейл и преди, и след работа, както и през уикенда и когато сме болни, сочи проучване на Американската психологическа асоциация. Още по-лошо, 44% от хората проверяват електронната си поща по време на ваканция. 

Проучване на университета в Северен Илинойс, което излезе лятото, показва колко лошо всъщност е това ниво на свързаност. Според учените се създава продължително състояние на стрес, което пречи на човек да се отпусне наистина и да се освободи от работата си. А това е много лошо за здравето – увеличава се рискът от сърдечни заболявания, депресия, затлъстяване, намаляват и когнитивните възможности. 

Простичкият извод е, че човек трябва ясно да дефинира и раздели личния от професионалния си живот. Отговарянето на имейли в извънработно време не е единственото, което трябва да се ограничи. Трябва да се направи разграничение и между нещата, върху които работодателят има права, и онези, които са лични и принадлежат единствено и само индивида. 

В редовете по-долу са изброени тъкмо те, селектирани от изданието Quartz. Авторите съветват в случаите, когато нещата опрат до тези аспекти от живота ви, да се научите да казвате „не” на шефа си. Защото стойността на тези шест неща е неизмерима и безценна. А те са: 

Здраве. Помислете какво трябва да направите сами за себе си и сложете граници, докато работата все още не ви го е взела. 

Семейство. Мнозина пренебрегват близките си под предлог, че работят повече и повече, за да ги подсигурят финансово. Това обаче може да ви донесе най-големия дълг – липсата на време заедно. 

Идентичност. Да, работата е важна част от нея, но не е всичко. 

Контакти. Дори да дължите на шефа си най-доброто, на което се способни, не му дължите постиженията си и всички хора, с които сте установили успешен контакт. Те са плод на собствените ви усилия. 

Почтеност. Ако това, че държите на нея и отказвате да я пренебрегнете е проблем за работодателя ви, може би е време да се разделите с него.