Българските граждани са най-недоволни от жп транспорта в цели Европейски съюз, показва изследване на Европейската комисия, което бе представено в Брюксел, предаде БНТ.

Освен България, сред недоволните страни се нареждат още Хърватия и Румъния. Очаква се ситуацията в тези страни да се промени след приемането на новите жп правила, които ще влязат в сила до 2020 г. 

Най-доволни от влаковете са жителите на Литва, Люксембург и Австрия, сочат данните от изследването. 

След 2020 г. жп оператори от всички европейски страни ще могат да работят в България. Това предвижда т.н. четвърти законодателен пакет на ЕС, който бе приет на първо четене в комитета по транспорт и туризъм в ЕП. До дни текстовете ще бъдат внесени за гласуване в пленарна зала. 

"Новите правила в жп транспорта предвиждат четири основни промени – въвеждане на общи стандарти за този вид транспорт за целия ЕС, подкрепа на притежателите на жп инфраструктура, отваряне на вътрешните пазари и поддържане на висококвалифицирани кадри", коментира Костис Йерарис, докладчик към ЕП по транспортните въпроси. 

"Време е да започнем да реагираме не след като нещо се случи в жп сектора, а превантивно. Железопътният транспорт е в пъти по-малко замърсяващ от авиотранспорта, освен това е в пъти по-екологичен от авиацията, например", допълни Майкъл Крамър, член на комитета по транспорт и туризъм към Европейския парламент.

ЖП мрежата в Европейския съюз е над 215 00 километра, а компаниите, които оперират в сектора са 804. Над половин милион души са заети в сектора. В момента в България само 1 оператор превозва пътници.

От ЕП очакват, че след 2020 г. ситуацията значително ще се промени в по-добра посока. Колкото повече играчи навлязат на пазара, толкова по-голяма ще бъде конкуренцията и по-висококачествени предоставените услуги.