Когато пътувате през летище използвате услугите на наземния оператор. Неговите служители посрещат и изпращат пътниците, регистрират, приемат, транспортират, товарят и разтоварват багажа на въздухоплавателното средство, доставят го по предназначение и го търсят ако бъде изгубен по дестинацията.

Наземният оператор се грижи за обслужването на пътници с увреждания и намалена двигателна активност, за сигурността и безпроблемното пътуване на деца без придружител.На столичното летище работят 4 наземни оператори: "Летище София" ЕАД, Swissport, Gold Air Нandling и "България Ер". Те имат лиценз за обслужване на пътници и обработка на багаж.Всеки наземен оператор работи с определени авиокомпании и носи цялата отговорност за сигурността и безопасността на тяхното обслужване.

За да премине пътуването спокойно и безпроблемно, всеки пасажер също може да се погрижи за това.

Опаковайте куфара или чантата с полиетиленово фолио на предвидените места в салоните за заминаване. Така ще ги предпазите както от повреда, така и от "любопитство" по отношение на вещите в тях, съветват от софийската аерогара.

От там препоръчват да се запознаете с общите условия за превоз на багаж на авиокомпанията, с която ще летите. В тях са описани правилата, които превозвачът прилага за допустими размери, брой и тегло на багажа.

Информирайте се за забранените за превоз по въздух предмети. Не поставяйте в регистрирания багаж артикули с по-значителна стойност или важни документи без да ги декларирате изрично и да заплатите допълнителна застраховка. В противен случай авиокомпанията не носи отговорност и при липса няма да получите обезщетение.

Всеки превозвач публикува на своята интернет страница условия за превоз на багаж. На сайта на Летище София - www.sofia-airport.bg, можете да намерите интернет адресите на всички авиокомпании, които изпълняват полети по разписание, както и телефонни номера за допълнителна информация по конкретни запитвания.

За да предявите рекламация при необходимост, трябва да знаете кой от 4-те наземни оператори обслужва авиокомпанията, с която пътувате. Информация можете да получите от сайта на Летище София, като натиснете бутон "i" срещу съответния полет в раздел "Полетна информация".

В зоната за получаване на багаж, преди митнически контрол, всеки наземен оператор има свое гише "Рекламации багажи" (Lost&Found). В случай на непристигнал или повреден багаж незабавно, докато сте на територията на летището, се обърнете към тази служба.

На гишето ще Ви бъде издаден протокол по утвърден в гражданската авиация образец, а по-нататъшна информация ще получите на обявените от съответните Lost&Found бюра телефонни номера за контакт.

Изготвеният от обслужващите агенти по "Рекламация багажи" протокол е документът, с който по-късно ще се обърнете към авиокомпанията за обезщетение.До 21-вия ден от пътуването багажът се счита за забавен и през първите 5 дни се издирва от служители на "Рекламация багажи" на отговорния наземен оператор.

След 21-вия ден багажът се смята за изгубен. Тогава (на 21-вия ден) трябва да подадете писмена молба за обезщетение от отговорния превозвач.

Продавайки Ви билет, авиокомпанията сключва договор с Вас, по силата на който единствено тя може да се произнесе по рекламация, да извърши разследване по целия маршрут на пътуването чрез своите обслужващи агенти и да изплати обезщетение.