С час и десет минути ще се съкрати пътуването с влак между Пловдив и Бургас, след като приключи обновяването на жп линията между двата града. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски при подписването на договори за обновяване на част от отсечката между Скутаре и Оризово.

Справка в разписанието на железницата показва, че в момента преминаването на участъка продължава между 4 и 5,30 часа. Проектът за ремонт на линията между Скутаре и Оризово е част от втора фаза на проекта за обновяване на железния път от Пловдив и Бургас.

Договорът за работата по трасето е на стойност 63 млн. лв., които се отпускат по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Срокът за работа е 3 г., в които трябва да бъдат обновени 26 км жп линии. В частта на трасето влизат гарите Подуяне, Искър и Казичене, които също се обновяват.

Освен за този проект в присъствието на министъра беше подписано споразумение и за ремонт на жп линията София – Елин Пелин. Планът предвижда обновяване на 23 км релсов път. Срокът за работа е 4 години, от които 1 е предвидена за проектиране и 3 за фактически дейности. Стойността на проекта е 120 млн. лв., които се отпускат по „Механизма за свързана Европа“. Това е и първият железопътен проект, за който се подписва договор и ще започне реализация.

Общо средствата, които страната ще получи по механизма, са малко над 400 млн. евро. По думите на Московски свободният финансов ресурс е близо 110 млн. евро. И уточни, че за тях ще се подготви пакет от проекти, за да може ако някой не бъде одобрен, да се смени с друг. В частта жп инфраструктура нашето желание е да се финансира обновяването на линията Волуяк- Драгоман, посочи още министърът. Той уточни още, че допълнително може да се предложи и жп възел Пловдив, както и част от проекта Видин - Медковец.

Срокът за подаване на оферти за концесията на летище София ще бъде до 14 декември, стана ясно още от думите на министърът след събитието. Той обясни,че удължаването се прави заради постъпили две молби. Това е второ увеличаване на периода за подаване на оферти за стопанисване на порта, след като пак по искане участници времето беше променено от 20-и октомври на 20-и ноември.

Плановете предвиждаха около 640 млн. лв. постъпления от концесията да отидат за спасяване на БДЖ, като с част от тях трябваше да се погасят дълговете, а други пари да се инвестират в купуването на нови влакове.

Министърът коментира още, че закъснението няма да окаже влияние на намерението с парите да се спасява железницата.

Не сме очаквали да приключим процедурата до края на 2016 г., защото физически това е невъзможно, категоричен беше Московски. И обясни, че този приход както е заложен за тази година, така ще бъде прехвърлен за 2017 г., сумата ще бъде отново фиксирана, за да се даде целево за БДЖ.

Министърът коментира още и ситуацията в железницата, където в последно време закъсненията на влаковете се увеличават както по брой, така и по време. Той подчерта, че ситуацията в БДЖ е такава, че със средствата, с които разполагаме, приоритетно погасяваме кредити, заради това няма възможност да се инвестира в обновяване на подвижния състав, да ремонтираме или да купим нови влакове. Те са такива, каквито са били и преди 10 г., даже сега са по-стари, локомотивите са на 45 г., заяви министърът. По думите му проблемът със закъснението на влаковете прогресира, защото те остаряват допълнително.

Вижте още: 

Германски влак с 300 тона злато, изгубен в тунел в Полша? 

Турция пуска влак стрела към България