Вече всеки е запознат с идеята на сайтовете за колективно пазаруване. Те са замислени като "пазарно място на стероиди", където за кратък период от време се рекламира една оферта на много ниска цена, обяснява мениджърът на Deals.bg Свилен Николов.

Добрият сайт за групово пазаруване съдейства максимално на своите потребители, посочва специалистът.

Той допълва, че трябва стриктно да се спазват законите, които защитават потребителите. Екипът пък следва да се опитва да удовлетворява конкретни искания от чисто човешка гледна точка и да показва разбиране.

Сайтът е свързващото звено между доставчици и потребители и спомага при комуникацията между тях.

Ако видим, че някой партньор не се отнася коректно към нашите потребители, спираме неговите оферти и не работим повече заедно, споделя Николов. Потребителите винаги трябва да могат да се свържат с някого за помощ и затова е добре да има кол център.

Вероятно всеки потребител се пита какво следва, ако не остане доволен от качеството на получения продукт/услуга или изобщо не получи обещаното. Въпреки че има законови органи и Комисия за защита на потребителите, най-добре е ощетените клиенти да се обръщат за съдействие директно към сайта за групово пазаруване. Това е съветът на Никола Павлов - технически ръководител на Grabo.bg.

Макар да не е законово отговорен за изпълнението на закупената услуга, именно сайтът за намаления е заложил имиджа си и е пряко заинтересован клиентите да бъдат доволни. Затова е длъжен да помага за намиране на решения, убеден е Павлов. А обратната връзка е много важна за подбиране на качествени партньори, публикуващи оферти, и за отсяване на бизнесите с несериозно отношение.

Всички сайтове за колективно пазаруване стартираха в разгара на самата криза и противно на очакванията на много хора, че тази мода бързо ще отмине, не стана така. Николов допълва, че просто се е осъществила лека промяна в модела.

Бумът на сайтовете за групово пазаруване беше през 2010 г. Експертът разказва как се променил пазарът оттогава. Основното е, че вече няма типични сайтове за колективно пазаруване, така както са били замислени в началото. Те вече са едни големи онлайн хипермаркети, където има стоки, услуги и туристически продукти.

Например в момента на неговия сайт, вместо една оферта, има над 400, като офертите не стоят 24 часа, а седмица и дори повече. По думите на Николов в началото е имало продажби по 1000 ваучера за определени оферти, а към настоящия момент оферта с 200-300 продажби се смята за много успешна.

По наблюденията на експерта лидерите на пазара вече са се откроили и в момента са десетина. Според него сайтовете за групово пазаруване са свършили огромна работа, "пропуквайки леда" за електронната търговия в България. Въпреки недоверието на някои хора към тези сайтове, те научиха българина да пазарува онлайн.

В Deals.bg най-много се търсят оферти от категориите "Туризъм" и "Здраве и красота". Същото потвърждава и Христо Иванов, управляващ IzgodniOferti.bg, специализиран сайт, в който са публикувани офертите, предлагани от сайтовете за групово (колективно) пазаруване.

За първата категория цените много зависят от вида на офертата, а за втората най-търсени са офертите между 5 и 10 лв. Интересен факт е, че най-активните и редовни купувачи са жените между 20 и 40 години.

Не е вярно схващането, че предимно по-бедни хора пазаруват от сайтове за намаления, заявява ръководителят на Grabo.bg. Напротив -- той разкрива, че голяма част от аудиторията на неговия сайт е съставена от активни платежоспособни купувачи.

Независимо от дохода на човек, винаги е по-добре да се харчи разумно и да се спестява. Павлов допълва, че голяма добавена стойност на сайтовете за групово пазаруване, освен отстъпката, е идеята: Как да си прекараме свободното време, къде да отидем, какво да хапнем, какво да спортуваме, къде да почиваме...

Промените вече са факт, а предизвикателствата са много -- да се намират интересни оферти, да се привличат повече потребители на сайта, да се осигури техническа поддръжка на ниво. Моделът е труден, защото без нови оферти сайтът спира работа, а пазарът вече е доста пренаситен.

Трудно е да се прогнозира бъдещето, смята Николов. Той е на мнение, че някои играчи ще отпаднат и пазарът частично ще се окрупни. Възможно е и моделът да се промени към по-високо ниво на автоматизация с цел процесите максимално да се оптимизират.

В Grabo.bg промяната във времето е положителна - сайтът се радва на все по-голям интерес, твърди Павлов. Според него сайтовете за групово пазаруване имат голямо бъдеще, защото дават сериозна добавена стойност на страните, между които посредничат. На клиентите предлагат постоянно атрактивни оферти с отстъпки, а на бизнесите осигуряват клиентопоток, реклама и приход, когато имат нужда от тях.

Много приятен е фактът, че с времето се повишава качеството на услугите от страна на бизнесите, изтъква Павлов. Това е възможно благодарение на прозрачността, която интернет средата предлага - например рейтинги и ревюта от клиенти в самите оферти. Хубавото е, че недоволните клиенти са значително по-малко в сравнение с преди години, защото пазарът сам отсява бизнесите.

Очакваме Вашите въпроси и запитвания по казуси на pariteni@netinfocompany.bg. Ние ще търсим нужните Ви отговори и ще предлагаме ефективните решения според експертите в съответните области.