С чл.16п се въвеждат прости такси, събирани при подаване на заявления за услугите от регистъра по несъстоятелност по отношение на предприемачи и физически лица в несъстоятелност.
Предлага се основният размер на таксите да е 26 лв. за вписване и обявяване на актове, 17 лв. за издаване на удостоверение и за извършване на писмена справка за вписани обстоятелства и 18 лв. за издаване на заверено копие на хартиен носител от електронен образ на заявление или приложения към него.
Ако това става по електронен път при издаване на удостоверение – и при получаването им, таксата ще бъде 20 лв. за вписване и обявяване на актове, 11 лв. за издаване на удостоверение, 13 лв. за извършване на писмени справки и 14 лв. за издаване на заверено копие на хартиен носител.
Предвижда се постановлението да влезе в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Промените се налагат, тъй като Законът за несъстоятелност на физическите лица вече е в сила от 8 юли 2025 г. Със закона се уреди производството по несъстоятелност на физическите лица, които са неплатежоспособни добросъвестни длъжници, както и условията и реда за установяване на погасяването на задълженията на длъжниците след приключване на производство по несъстоятелност.
Как ще обявяваме личен фалит
За да се осигури публичност на определени актове и действия в производството по несъстоятелност, се предвиди актовете да се вписват или обявяват в регистъра по несъстоятелност, който се води и поддържа от Министерството на правосъдието. Изрично се уредиха случаите, в които е необходимо актовете на съда и на синдика да бъдат вписани и обявени в Регистъра по несъстоятелност.
istock
Предлагат се и промени в Наредбата за условията и реда за водене, съхраняване и достъп до регистъра по несъстоятелност Предвижда се, както и при уредбата на партидата на предприемачите, в регистъра да се създават електронни партиди на длъжниците физически лица след получаване на първия акт, подлежащ на обявяване или вписване. Към всяка електронна партида ще се води дело в електронна форма, в което да се прилагат заявленията, документите, удостоверяващи вписаните обстоятелства, обявените актове и други документи. Всяко вписване и обявяване на обстоятелства и актове в регистъра ще има дата и регистърен номер.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase