Глобата за водач на автомобил, който няма нова винетка или не е отлепил старата от стъклото си, ще стане три пъти по-висока. Това гласува парламентът вчера, като прие на първо четене промени в закона за пътищата.
В момента санкцията е 100 лв., а според поправките тя ще набъбне на 300 лв. Така излиза, че ако колата няма нова винетка, а на стъклото стои старият стикер, шофьорът ще бъде глобен за две нарушения и ще трябва да плати 600 лв.
От ГЕРБ обаче обясниха, че ще има дискусия между първо и второ четене. Някои депутати от управляващата партия са на мнение, че глобата не трябва да бъде унифицирана. Според тях няма логика глобата за неотлепена стара винетка да е колкото за липсващ нов стикер - което означава неплатена пътна такса.
Задължението на всеки водач да вписва на ръка върху лепенката регистрационния номер на автомобила си се отлага за догодина. Пътната агенция предвиждаше това изискване да бъде въведено още в началото на тази година и винетките, които в момента се продават, вече имат специално бяло поле за попълване на цифрите. Но приемането на законовите текстове се забави и затова изискването се отлага за 2012 г.
Законът предвижда също шосетата у нас занапред да се строят само след одит за безопасност на движението. На Агенция "Пътна инфраструктура" се възлага да планира и да поръчва на външни фирми оценки за въздействието върху пътната безопасност и одити за пътна безопасност на всеки етап от планирането, инвестиционното проектиране и строежа на всеки път. АПИ също така ще одобрява план за пътна безопасност и докладите на одиторите за пътна безопасност и ще взима съответните решения за всяка конкретна пътна инфраструктура.
Пътната агенцията ще води публичен регистър на одиторите за пътна безопасност. Тя ще извършва периодични инспекции на пътната инфраструктура. Ще има и специален регистър на най-опасните пътни участъци. В тях одиторите ще следят дали знаците са поставени както трябва, дали настилката е подходяща и в добро състояние и т.н.
До три месеца регионалното министерство трябва да определи на какви условия трябва да отговарят пътните одитори. В ГЕРБ смятат, че те трябва да са строителни инженери. След това те ще минават през тримесечен курс. Няма разчети кога най-новият вид контрольори ще започнат реално да работят.
Рокади
Шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов подаде оставка вчера. Мястото му заема компютърният специалист Сергей Михалев. Днес той ще бъде представен от строителния министър Росен Плевнелиев. Другите двама членове на управата на агенцията са Лазар Лазаров и наскоро назначената Николина Николова, която ще отговаря за връзката с Еврокомисията.
Оставката на Йотов на два пъти бе поискана от "Синята коалиция". Мотивите им бяха 300 хил. лв., раздадени във вид на бонуси и препроектиране на магистрала "Тракия". Михалев ще бъде четвъртият шеф на АПИ в рамките на година и седем месеца, откакто ГЕРБ е на власт.