Собствениците на търговски кораби с тонаж от 300 тона нагоре, които плават под български флаг, ще сключват застраховка, аналогична на "Гражданската отговорност" при колите.

Това ще стане с промени в Кодекса на търговското корабоплаване, публикувани на сайта на транспортното министерство. Поправките отразяват изискванията на европейското законодателство.

Капитаните на всички плавателни съдове ще представят застрахователната полица на влизане в морско пристанище на територията на страната от ЕС. При липсата й администрацията може да забрани влизането на кораба в европейско пристанище.

Досега застраховката не е била задължителна, но повечето корабособственици са я сключвали. Полицата P&I (Protection & Indemnity) ще покрива рискове като нараняване на екипажа, нанасяне на щети при сблъсък на съда, при разлив, замърсяване.

Застрахователните компании обикновено покриват 3/4 от стойността на кораба, оборудването и товара. За останалата част собствениците сключват полиците с т.нар. P&I клубове - търговски дружества, основани от корабособственици.

Най-вероятно новите изисквания ще засегнат около 90 български кораба на международно плаване. Директивата не се прилага за военни съдове или други кораби - държавна собственост или експлоатирани от дадена страна, използвани за публични нетърговски цели.