Застрахователните измами по Каско могат да бъдат, както планирани, така и случайни. При случайните има непредвидено застрахователно събитие, но целта е да се увеличи иска. При планираните обаче случайности няма.
Извършителите избират точно определен подходящ автомобил, планират в детайли вида и начина на измамата, сключват полицата по най-изгодна и „подходяща схема“, набавят доказателства и данни, след което осигуряват юридическа и психологическа подкрепа за реализацията. Ето най-разпространените случаи на измами.
Фиктивни кражби с последващо намиране
Автомобилите изчезват, след което биват намерени разкомплектовани в някое поле например. Измамниците пласират частите му като втора употреба, в същото време получават застрахователно обезщетение. Има случаи, при които собственикът е прибрал частите, и прибира возилото обратно. Така, след като получи застрахователното обезщетение връща старите части на място и продължава да си използва колата.
Фиктивни кражби без намиране
Целта отново е да се получи обезщетение, но автомобилът може да се разкомплектова тотално, или пък да се изнесе зад граница.
Още по-масови са измамите свързани с пътнотранспортни произшествия.
Когато главната цел е бърза печалба от обезщетение пострадалите автомобили обикновено са скъпи, но тоталните щети често са за отърваване от трудно продаваеми автомобили като тези с обратен волан, остарели или крадени автомобили, както и такива със сериозни повреди. Скъпите предстоящи ремонти на дефектирали двигатели, скоростни кутии и дрги такива също може да се „финансират“ чрез катастрофа, при която същите биват засегнати.
Обратно, виновните автомобили обикновено са евтини, а все по-често се използва строителна техника. При сблъсък с багер например може да се „уреди“ тотална щета, а на машината да не й личи.
Самите произшествия са най-различни.
Най-простият вариант е да се използва действително ПТП за допълнителна изгода. Да речем, че собственикът например би искал да си „тунингова фаровете“, разполага по някаква причина с резервна решетка или има оферта да си купи евтино нови халогени например. Ако конкретния елемент не бъде засегнат при катастрофата, собственикът умишлено го чупи, за да заяви, че е станало при инцидента и получи обезщетение за него.
Някои от катастрофите обаче са провокирани. Най-често се спира внезапно в натоварено движение, особено пред автобуси и камиони, които спират по-трудно. На запад те носят името “crash for cash” (катастрофа за кеш). В повечето от тези случаи се цели обезщетение по ГО – симулират се психически или мозъчни травми, които се диагностицират субективно и е трудно да се докаже, че липсват. Има обаче схеми, при които измамниците успяват да получат обезщетение успоредно и по ГО и по Каско.
Катастрофата може и да е организирана, т. е. умишлено да се предизвика такава. Доказан е случай, при който автомобил е бил вързан с въже за бънджи, така че след опън автомобилът да се удари по точно определен начин и съответно – да има точно определени щети.
Не винаги е необходимо дори да има реално ПТП, понякога всички следи са грижливо създадени, така че по всичко да личи, че се е случила истинска катастрофа. В тези случаи се говори за „инсценирани“ произшествия, а в крайния случай измамата става само чрез документи. При така наречените фиктивни ПТП се използва „услужливо“ издаден протокол от служител на КАТ например.
Класически метод за измама е и палежът - води до тотална щета и в повечето случаи уликите изгарят в огъня.