Чуждите тирове вече няма да могат да плащат 7 евро за дневна винетка и да прекосят България от край до край. Таксата за тях ще бъде увеличена и ще се събира според пропътуваните километри, съобщиха от регионалното министерство.

Ведомството е възложило спешен анализ на кои пътища е удачно да се въведе електронна тол система. Целта е тировете, които увреждат най-много пътищата, да дават и най-много средства за ремонта им.

Разбира се, че по-скъпо ще плащат и родните превозвачи. Стикерите за леките коли остават и цените им няма да се вдигат. Сега годишната винетка е 67 лева.

Електронни винетки само за тировете

Който най-много руши пътищата, да дава повече за ремонта им. Това ще е принципът, който ще се следва при въвеждането на електронните винетки у нас. Новата система за пътните такси обаче ще бъде въведена само за тировете и транзитно преминаващите през България камиони. Това разкриха за“Труд” от екипа на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Хартиените стикери за леките автомобили ще се запазят и за тях не се предвижда поскъпване.

Тировете нанасят много повече щети на настилката по пътищата и магистралите, а основните приходи от винетки е от продаваните стикерите за леки автомобили.

Въвеждането на електронната система ще доведе до по-голяма справедливост при събирането на пътните такси, тъй като при тях няма да се плаща по време, а за реално пропътувани километри от републиканската мрежа.

“Трябва да преразпределим тежестта от плащането на винетките от гражданите към тежкотоварния и транзитния трафик”, каза министър Павлова пред Дарик радио.

В момента годишната винетка за лек автомобил у нас е 67 лева, а за тежките камиони 1000 лева (ЕВРО III и нагоре) или 1300 лева (ЕВРО 0,I и II). За колите се предлагат също месечни и седмични винетки, но няма стикери за един ден. Такива се предлагат за транзитно преминаващите тирове, които прекосяват страната от край до край само за 7 евро.

Строителното министерство подготвя анализ на кои пътища и магистрали ще бъде въведен електронният тол. Докладът трябва да даде и отговор на въпроса с какъв тонаж трябва да са превозните средства, които ще плащат за електронна винетка. Засега оптимистичните прогнози са, че системата би могла да заработи до 3 години. Дотогава трябва да са готови изцяло аутобаните “Тракия” и “Марица”, както и основната част от “Струма”.