Промени в законодателството трябва да направят така, че да не си личи с маркировка или стикер кой точно е застрахователят на колата. Тази идея на вътрешния министър Цветан Цветанов бе обявена в интервю пред "24 часа".

Предложението му вече се подкрепя от застрахователи у нас. Твърдо зад тази промяна застана и зам.-шефът на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн. Сега някогашните стикери са заменени от маркировката против кражба, в която е видно къде е направена застраховката.

По 2 коли всеки ден се крадат по поръчка на хора, свързани със застрахователни компании, сочат оперативни данни на МВР.

Преди месеци чужди застрахователни компании, работещи у нас, се оплакали, че автомобили, застраховани при тях, умишлено били подложени на непрекъснато причиняване на щети.

Техни коли се крадели 5 пъти повече в сравнение с тези на други фирми.

Поне по 2 коли всеки ден се крадат по поръчка на хора, свързани със застрахователни компании, сочат оперативни данни на МВР.

В тези 1-2 големи фирми имало хора, които комуникират с автокрадците и посочват кои коли, застраховани при конкурентите им, да бъдат ударени, а после прибират процент от плячката. С такава дейност са се занимавали и част от арестуваните членове на бандата за отвличания Наглите.

Добре смазаната схема за насочване на собствениците на автомобили към определени застрахователи работела от години, твърдят източници от застрахователния бизнес и ченгета.

На собственици на коли, които не са избрали "правилната компания", се подсказвало, че колата няма да бъде открадната или да търпи щети, ако предпочетат, когото трябва.
По-недосетливите били "подсещани" да си сменят застрахователя.

Най-бруталният се прилагал по изпитаната схема - изчезване на колата, в някои случаи - връщането й срещу откуп за "услугата".

Над половината от поръчково откраднати коли се връщали обратно на собствениците срещу откуп. По време на преговорите бандитите споменавали, че застраховката в някои компании пази от такива проблеми, споделят разследващи.

Голяма част от потърпевшите изобщо не подавали жалби в полицията и затова нямало точни данни за този вид престъпление, обясняват още експерти.

Друг повод за поръчково крадене на кола било сплашването на клиент, който иска да се откаже от полицата си в определена фирма. В тези случаи дни след изтичането на застраховката се отмъквала колата или пък само се разбивала ключалката, за да бъде "убеден" собственикът, че трябва да поднови полицата, разказват полицаи.
Много по-често се прилагали и други хватки, от рода на: чупене на стъкла, без да изчезне нищо, остъргване на боя с пирон или друг остър предмет, изтръгване на чистачки, изчезване на огледала.

Разчитало се на това препатилият собственик да сподели неволите си с някой "светнат" - било на автомивка, в сервизи, или просто със съседи или колеги.

"След като колата ми поне 5 пъти я драскаха, чупиха стъкла, изчезваха чистачки, а на съседните две, които паркират вечер до мен, не се случваше нищо, попитах къде са застраховани. Оказа се един и същ и различен от моя. Реших да сменя моя с техния и набезите спряха", споделя препатил собственик. Според ченгета схемата била създадена, след като през 2005 г. лепенето на стикери върху колите с името на застрахователната компания бе забранено.

Знаци за това къде е застрахована колата се съдържат в т.нар. маркировка, обясняват хора от бранша.

"За непосветения наборът от цифри и знаци в лепенката за маркиране не означава нищо, но тези, които трябва да го знаят, ги разчитат прекрасно. В тях те намират нужната им информация не само за това кой е застрахователят, но и кога изтича срокът на полицата", обясни експерт по застрахователни измами, пожелал анонимност.