Разходите за транспорт, енергия и всякакви суровини се вдигат, което вероятно ще се отрази и върху цените на бирата, алкохола и виното. Това предупреждават анализатори, пише “Уолстрийт Джърнал”.

Някои винарни, пивовари и алкохолни компании твърдят, че засега поемат тези разходи, а цените на алкохола растат по-скромно, отколкото тези на други потребителски стоки според данни на правителството. Но анализатори предупреждават, че това може да не продължи дълго и най-вероятно ще факт от есента.

По-рано тази година Крис Стелър започва да получава имейли от доставчици, предупреждаващи, че калифорнийската му дестилерия трябва да се подготви за повишаване на цените. Тези разходи вече са факт, но засега Amador & Dry Diggins Destillery на Стелър се въздържа от покачване на цените на своя ром, джин и уиски.
 
Много икономисти казват, че днешната рязко скочила инфлация няма да се задържи. Федералният резерв твърди, че повишенията на цените „до голяма степен отразяват преходни фактори“. Но бизнесът и потребителите ги усещат.
 
Производителите на алкохол са под същия натиск от разходите като повечето компании, включително заради по-високите цени на енергията и транспорта. Разходите за придвижването камион с бира или нейните съставки на 600 мили (965 км) са се удвоили до около 2000 долара за малки и средни пивоварни поради голямото търсене и лиспата на шофьори, твърди Мич Стийл, съосновател на базираната в Атланта New Realm Brewing.
 
Освен това на разходите за бира влияят и цените на алуминия, които са скочили с близо 70% от май 2020 г. насам. Цената на кен се е повишила от 10-15 цента (в зависимост от размера) до около 25-30 цента, допълва Стийл, визирайки средните стойности за индустрията в САЩ.
 

istock
istock

Досега ценовият натиск не е настигнал потребителите. Индексът на потребителските цени в САЩ се е повишил с 5% на некоригирана основа през май спрямо същия месец на миналата година. Хората са плащали с 8,6% повече за мебели и спално бельо през същия период, и с 3,4% повече за нови коли и камиони. Цените на алкохолните напитки са се повишили само с 1,6%. Данните от Великобритания и еврозоната също показват увеличение на цените на алкохола, които изостават спрямо ръстовете в други категории.
 
„В индустрията за бира не повишаваш цените, освен ако някой друг не качи цените, или ще бъдеш твърде скъп спрямо конкуренцията“, твърди Стийл.

Къде у нас храната е най-скъпа

Гигантите в бранша са по-защитени, казват някои компании и анализатори, като се има предвид, че са заключили цените си с някои доставчици и често хеджират част от своите разходи за суровини. Говорител на Anheuser-Busch InBev, най-голямата пивоварна в света, заяви, че сегашната инфлационна среда, включително цените на суровите материали, ще бъдат взети предвид при ценообразуването, но хеджирането ѝ дава време да реагира.
 
Главният финансов директор на датската пивоварна Carlsberg Хахне Далсгаард заяви, че компанията е имала по-високи разходи за алуминий, ечемик и опаковки, но  е добре защитена тази година и ще се застрахова и през 2022 г.
 

istock
istock

Разходите за етикети за вина, произвеждани от винарната на Ник Вайс в Лайвен, Южна Германия, са нараснали с 5% спрямо периода преди започването на пандемията. Времето, необходимо за отпечатването им, се е удвоило до осем седмици, тъй като принтерите се опитват да издържат на внезапния скок на търсенето. Цената на картонените кутии, в които Вайс пакетира по дузина вина, се е повишила с 8 на сто.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg