От 1000 до 2000 евро по-скъпо излизат двустайните апартаменти от ниския ценови сегмент, намиращи се в един и същи квартал, ако са близо до метростанция, научи „Монитор”.

За кв. „Надежда” процентът на поскъпване заради метрото е до 5%, пресмятат брокери. При средна офертна цена на панелните двустайни там от 40 000 евро, това прави до 2000 евро повече за близостта до спирка на подземната железница. За друг голям панелен комплекс - „Люлин”, където имотите в сегмента се предлагат по около 42 000 евро, поскъпването би било най-много 2100 евро.

Според брокерите такива жилища са предпочитани от хора с по-малко пари, нямащи възможност да ползват всеки ден личния си автомобил.

Според Наско Атанасов от „Виктория инвест” стандартните жилища край метрото са с 5% до 8% по-скъпи от останалите в същия квартал. По думите му за близост до него се приема разстояние от 200-300 м до най-близката станция. „Прекалената близост обаче не винаги е най-голямото предимство”, смята той. 

„Около метростанциите в кварталите без синя и зелена зона трудно се намира място за паркиране. Ако трасето минава под главен булевард, то край него е шумно и мръсно. Хората с пари предпочитат по-тихите зони на кварталите. Те ползват повече личните си коли, а метрото за тях е само алтернатива” обяснява Атанасов.

Константин Пандов от ЕППИ също смята, че разликите в цените на едно жилище в зависимост от метрото са около 5%. По думите му наличието му оскъпява имотите главно в квартали, където преди това не е имало удобен и бърз транспорт. „За „Овча купел”, където ще има метро след няколко години, то ще се отрази положително на пазара там”, прогнозира той.

Според Даниела Грозева от „Веда корект” близостта на жилището до метрото помага много за по-бързата му продажба, но няма голяма разлика в цените. 

„Стойността на имота зависи главно от имиджа на квартала. Жилища близо до подземната железница се предпочитат хората с по-ниски финансови възможности. Метрото е предимство най-вече в по-ниския ценови сегмент. За домакинства, имащи по няколко коли това не е решаващо при избора къде да си купят жилище”, поясни тя.

За пазара на бизнес имоти близостта до метро е от различно значение, смята Валери Левиев от „Елта консулт”. По думите му магазините около метростанциите имат повече клиенти заради големия поток от хора. 

„За офис сегмента обаче от значение е не толкова наличието на подземната железница, а дали съответната локация е вече утвърдена”, добавя брокерът.