Продажбите на нови коли в рамките на целия ЕС са спаднали с близо 16 процента до 1,06 млн. превозни средства през октомври спрямо 1,27 млн. година по-рано, съобщава агенция Bloomberg.

Петте най-големи пазара на автомобили в EC - Германия, Италия, Франция, Испания и Великобритания са се свили с повече от 18% през последния месец, като продажбите в Испания са намалели с цели 38 на сто, обяви Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Най-големият европейски пазар за автомобили - германският - отчете спад от 17,8 на сто. Общият брой на продадените автомобили се е свил с 11,06 млн.

Компании като Fiat и Toyota отчетоха седмо поредно месечно снижение

в продажбите си в Европа. Главна причина за това е намалялото търсене след изтичането на спонсорираната от правителствата програма за стимулиране на покупка на нови автомобили, коментира Bloomberg.

Продажбите на Fiat са спаднали с 33 на сто до 73 774 автомобила, тези на Toyota са намалели с 28% до 46 500 превозни средства, а Volkswagen AG отчете спад от 11 на сто. Надолу със 7 на сто е и Пежо Ситроен. В същото време германският автомобилостроителен концерн Daimler отчете увеличение на продажбите с 6,5 процента, а Mitsubishi - с 38,4 процента.

Опасенията на анализаторите, че миналогодишните финансови програми в подкрепа на обновяването на автопарка в Европа са довели до временен стабилизиращ ефект върху пазара на нови автомобили, ще се окажат верни. Т.нар. скрапинг програми предвиждаха отпускане на сума при покупката на нова кола, ако се бракува стара.

Най-щедри бяха в Германия

където през миналата година даваха бонус от 2500 евро и правителството отдели 5 млрд. евро. След като беше сложен край на финансовото стимулиране, започна да се наблюдава спад в продажбите във всички страни, където то присъстваше. В Словакия спадът е с 40,6%, 39,3% за Гърция и 19,1% за Италия. В Германия са надолу с 29% спрямо миналата година, а през 2009 г. е бил отбелязан ръст от 23%.