От обявените 30 търга за зимно почистване и поддържане на пътищата от републиканската мрежа 56% се обжалват, а 13 търга са пред приключване. Това съобщи за предаването ИконоМикс по Дарик радио Надя Сачанска, директор на дирекция "Експлоатация и поддръжка на републиканската пътна мрежа" към Агенция пътна инфраструктура /АПИ/.

Сачанска уточни, че обжалванията биха могли да се проточат  повече от месец, тъй като недоволните от класиранията могат да протестират пред Комисията за защита на конкуренцията, а мотивите, с които искат ново провеждане на търговете се депозират в различна дирекция на АПИ, от тази, която провежда търговете.

Междувременно за областите, в които текат обжалвания, зимното почистване ще бъде поверено на фирмите, които са били ангажирани с това през миналата година като се удължат  договорите им. Новите договори ще важат за 4-годишен срок, което ще позволи на фирмите да планират в дългосрочен план инвестициите си в техника и персонал. Наред с това фирмите ще поемат почистването на по-големи територии и области, вместо досегашните локални общински поръчки. 

Пред ИконоМикс производителят на снегорини Веселин Москов  изрази съмнение, че правилата, които не ограничават кандидатстването в тези търгове е причината да се получава толкова голям процент обжалвания. Според него на тези търгове кандидатстват и дори печелят поръчки фирми, които нямат нито техника, нито опит в зимното поддържане на пътища.

От пътната агенция обясниха, че правилата, по които се организират търговете, са недискриминационни, като договори се сключват единствено с фирмите, които отговарят на изискванията и след проверка се докаже, че разполагат с нужната техника. По отношение на забавянето на търговете, от АПИ посочват, че подготовката им е започнала още от началото на годината, но извършените промени в нормативната уредба в средата на тази година са довели до закъснението.  

Москов коментира още, че забавянето на търговете за възлагане на зимната поддръжка на пътища би могло сериозно да затрудни фирмите в бранша, тъй като технологичните срокове за поръчка и доставка на ново оборудване се изместват напред във времето. Така например ако дадена фирма сега спечели конкурс и днес поръча снегорини, те ще могат да бъдат доставени най-рано през януари.

По наблюденията на Москов тази година по пътищата ще чистят сняг основно машини втора ръка, а сред фирмите, които от дълги години се занимават с тази дейност, ще има такива, които няма да излязат да чистят тази зима, тъй като държавата не е погасявала задължения към тях. 

С каква техника ще се чисти в страната предстои да се изясни в края на тази седмица, тъй като със заповеди на областните управители по места в момента се извършва пълна инвентаризация на техниката и материалите, с които ще се почистват пътищата в страната през зимата.