Мобилните телефони се превръщат в средства за разплащане от следващата година
aвтор: Василена Христова,
в. "КАПИТАЛ"
Мобилните телефони стават все по-мултифункционални устройства, които ви спестяват носенето на куп джаджи. Догодина те ще могат още нещо, поне в България - ще заместят парите ви в брой, дебитната ви карта, ще ви спестят ходенето до банка или банкирането от компютър.
Първите мобилни плащания в България засега са в пилотен проект, който започна тази седмица. Целта е събиране на мнения и препоръки, за да се провери какви подобрения ще може да се направят, преди да бъде предоставена тази услуга на масовия потребител. "Засега не можем да кажем точно кога ще направим услугата достъпна за всички, тъй като първо ще трябва да видим резултатите от пилотния проект. Вероятно това ще стане догодина", пояснява Атанас Шарков, главен оперативен директор на "Система за електронни плащания България" (СЕП).
Виж какво може телефонът ми
Основната новост е това, че вече ще можете да ползвате мобилния си телефон вместо портфейл с пари, откъдето идва и името на услугата - "Мобилен портфейл". GSM-ът има различни функции, но тази ще ви дава възможност да управлявате директно средствата по ваша сметка в банката през менюто му. Всъщност "Мобилният портфейл" е услуга на телекомуникационната ви компания и ако решите да я активирате, ще трябва да минете през няколко стъпки. Първата, разбира се, е посещение в неин офис. "Всички оператори имат възможност да се включат, ние само предоставяме услугата, те преценяват кога и дали да я предложат на клиентите си", пояснява Шарков.
Така че, стига вашият мобилен оператор да предлага услугата, може да поискате да ви се смени SIM картата с нова, в която бъде инсталирано софтуерно приложение, чрез което да се активира услугата "Мобилен портфейл". "Това ще става напълно безплатно и веднага, като непременно ще си запазвате номера на телефона", добавя Шарков. "За момента единственият оператор, който ще предлага услугата, е "Глобул", но всички останали изразиха готовност да се включат в бъдеще," казват от СЕП.
За да започнете да ползвате телефон като разплащателно средство, не е нужно да си купувате нов със специални технически параметри - всеки стар GSM също може.
За какво ми е компютър, като имам GSM
След като се оборудвате с подобрена карта, вече имате "Портфейл". Следващата стъпка е да отидете до клон на банката ви, за да го "заредите" с пари.
За момента със "СЕП България" работят само две финансови институции в страната – Пощенска банка и Алианц банк България, но се водят преговори и с други. Така че, след като услугата стане достъпна, ще можете да ползвате мобилното банкиране само ако имате сметки във вече включилите се.
Въоръжени с мобилния си телефон, трябва да отидете в клон на банката и да си изберете съществуваща сметка или да си направите нова, към която да се свърже "Мобилният портфейл". Така активирате услугата. Двете възможности, които ще ви предложи банката, са "Електронно портмоне" и "Мобилно банкиране", като можете да си изберете както само едната, така и двете. Ще трябва да попълните искане за регистрация, но всичко става на място и веднага. В него освен личните си данни ще трябва да посочите коя услуга искате да активирате, кои сметки ще се ползват, лимити и различни ограничения, ако прецените да си налагате самоконтрол или определена защита. Например можете да се ограничите до две транзакции на ден, до 300 лв. на операция и т.н. Банковият служител ви регистрира, а за да потвърдите регистрацията, той ви дава код, който да въведете в телефона си. В новата SIM карта имате вграден безплатен електронен подпис и в момента на регистрация картата ви обменя информация със системата на банката. "Това е допълнителната сигурност на този вид банкиране, защото докато телекомуникационните услуги са анонимни, банкирането не е. С една такава карта с електронен подпис банката може да идентифицира клиента си. Важното е, че ключът е само в чипа на картата и не може да се възпроизвежда на друг носител за разлика от тези на интернет банкирането, за които се носят допълнителни мемъри стикове например", пояснява Атанас Шарков.
След като системата на банката ви регистрира, ще ви поиска четирицифрен ПИН код за сигурност, който да въведете на телефона си. Важното тук е, че не получавате запечатан плик с генерирана парола и не се налага да казвате паролата, т.е. никой няма достъп до нея освен вас.
Два нови начина за пазаруване
Регистриранетое едно и също и за електронното портмоне, и за мобилното банкиране. С е-портфейла може да плащате при дребни покупки до 20 лв. За да го ползвате, получавате един стик с размерите на ключодържател или стикер, който да залепите на гърба на телефона си или на друго място. С доближаването му до специален терминал в търговски обект осъществявате плащането. Не се налага да въвеждате ПИН код или да доказвате самоличност. "Портмонето" се зарежда през менюто на мобилния ви телефон и максималната сума е 200 лв., като парите се взимат от сметка, която вие посочите. Към телефона си можете да имате свързани няколко "портмонета" и сметки в различни банки, които да можете да зареждате. "За момента не можем да кажем с точност какви ще са таксите, но ще има такса само за зареждане и връщане на заредени пари обратно в сметка. Тя ще е в размер на 1-2% от сумата. Самите плащания няма да се таксуват", казва Атанас Шарков. Идеята на "портмонето" е да замести дребните пари при ежедневното пазаруване, затова е и само за покупки до 20 лв.
Втората ви опция е активирането на "Мобилно банкиране". То ще ви даде възможност директно през телефона си да управлявате предварително посочените сметки, да нареждате преводи, да правите справки за баланс и т.н. При всяка от тези операции обаче ще трябва да въвеждате и ПИН код за по-голяма сигурност. Можете дори да заключите достъпа до менюто за банкиране чрез този код. Така, ако ви откраднат или си загубите телефона, ако лицето, у което попадне той, не знае паролата ви, няма как да ви вземе пари. Процедурата е бърза и може да отнеме по-малко време от интернет банкирането.
Така с мобилния си телефон ще можете да плащате покупки и сметки. От СЕП вече са готови и с технологията за плащане на билети за метро например, остава само и стопанинът на метростанциите да го поиска.
Единственото, което трябва да направите, е да доближите мобилния си телефон до специалния терминал и да въведете при поискване ПИН кода. Общото ограничение на банките е плащането или преводът да е до 10 000 лв., но можете да си зададете и по-ниски лимити по ваше предпочитание. "Таксите за операциите, които ще можете да извършвате, ще се определят от банките, тъй като това все пак са банкови услуги. Не всичко ще се таксува, но преводите например ще се заплащат", пояснява Атанас Шарков.
Мобилното банкиране след време може да ви улесни и по друга линия - ако ваш приятел също го ползва, може да му преведете пари, като посочите мобилния му номер, без въобще да знаете банковата му сметка. Ако двете сметки са в една банка, преводът става веднага, а ако са в различни, тогава ще отнеме време. "Имате възможност да прехвърлите пари и през системата за моментален превод на БНБ RINGS, но тогава ще ви таксуват повече", добавя Шарков.
Разбира се, за да можете да се възползвате от активирано "Мобилно банкиране" и "Електронно портмоне", ще трябва и търговците да се снабдят с необходимите терминали, което ще отнеме вероятно известно време. На представянето на услугите беше обявена и първата търговска верига, която ще приема мобилни плащания – KFC, както и електронният магазин на книжарница "Пингвините". "След като предложим услугата на крайните потребители, може да се включат още вериги. Ситуацията е като с терминалите за кредитни и дебитни карти в магазините - ще се наложат, но след време", допълва Шарков.
При най-лошото
Ако загубите или ви откраднат телефона, трябва да се обадите или на банката, или на мобилния си оператор, или на СЕП. Блокирането става моментално, като, ако ви откраднат само "Електронното портмоне", можете от телефона да го блокирате сами, а можете и да се обадите в банката оттам да го блокират. Тогава ще трябва да отидете да ви издадат нова SIM карта с нов електронен подпис и нова активация на услугите в банката.
Братя, но не близнаци
Има разлика между SMS банкирането и новото "Мобилно банкиране". При предложението на СЕП вие през телефона си нареждате на парите по сметките ви в банките директно какво да правят, без да плащате за трафик на мобилния оператор.
При "SMS банкирането" (тип плащане на паркиране в "синя зона") вие правите микроплащания чрез SMS, които заплащате на мобилния си оператор.
Сосиете женерал Ескпресбанк пък имат услуга Bank on SMS, при която можете чрез изпращане на SMS-и да нареждате преводи между ваши сметки в банката и да получавате информация за наличните по тях средства.
Коментари
0