На проведеното миналата седмица автоизложение в Плевен "Партньори на колела" дилъри заявиха, че средната класа у нас е започнала да купува все по-луксозни автомобили. Твърденията им обаче донякъде противоречат както на данните на вносителите и търговците на автомобили, така и на икономическата логика в криза. За коментар потърсихме издателя на сп. "Автооказион" Антоан Альоков.

 

 

Дилъри твърдят, че средната класа у нас е започнала да купува все по-луксозни автомобили. Има ли според вас действително раздвижване на пазара и ако да да говорим за начало на излизането от кризата в този сектор или просто за моментна промяна?

 

Раздвижване има, но не може да се каже дали е тенденция или е симптоматично. Знае се, че сектора е пред колапс. Съдейки по справката, която имам от Асоциацията на автомобилните производители за първите девет месеца на годината няма някакво особено раздвижване в сегмента на луксозните автомобили спрямо същия период на миналата година. Нещата са съпоставими като отчитаме процента спад спрямо миналата година. Според мен, това което се е случило на едно определено изложение, не е показателно за развитието на пазара. А и при намеренията на правителството за въвеждане на данък лукс сегментът на луксозните автомобили ще претърпи още една редукция надолу.

 

Министър Дянков сподели, че от 2012 г. е възможно да бъдат въведени преференции за внос на нови и употребявани автомобили с екологични стандарти. Как подобна мярка ще повлияе на пазара?

 

По-добро от това не може и да се случи. Знае се, че в България средната възраст на автопарка – общо леки, лекотоварни и тежки автомобили, е над 15 години, като над 70 процента от всички са над 20 години. Какво по-добро от това да се стимулира вноса на екологични автомобили от всички категории. Правителството като че ли най-сетне започва да има визия как трябва да се развива бранша. Вносът и покупката на нов автомобил ще подобри значително положението на членовете на асоциацията, т.е. ще се продават повече нови автомобили. Това пък ще промени качеството на живот на българина. Въпросът е откъде ще дойдат парите за покупката на такъв вид автомобили.

 

Как могат да бъдат стимулирани пряко клиентите да си купят нова кола вместо добре запазена употребявана например на 4-5 години, чиято цена е значително по-ниска?

 

Само с данъчни преференции, това е единственият механизъм, който работи в целия свят. Не е необходимо да ходим далеч. Нека се огледаме на юг от нас. В Гърция и Турция от години съществуват рестрикции върху закупуването на употребявани автомобили, внесени отвън, и за покупката на нови автомобили над 1600 кубика, които изхвърлят значително повече вредни емисии и твърди частици. Сериозните данъчни преференции са единственият правилен път. Например, автомобили с действащата последна валидна еконорма на ЕС да бъдат освободени от данъци за периода на действие на тази норма. Възможно е да се помисли и за по-ниски застраховки.

 

Какво показват вашите данните за продажбите на нови автомобили за последното тримесечие в сравнение с предходните периоди?

 

И през третото тримесечие спадът продължава, няма тенденция към увеличаване на продажбите. Пловдивският панаир повлия донякъде положително, но според мен – спорадично и осъществените там сделки не са тенденция.

 

Какви са предпочитаните модели? Има ли някаква промяна в нагласите?

 

Общо взето, тези които продаваха добре, продължават да продават сравнително добре. Няма предпочитани модели, днес клиентът гледа цената. Тя определя покупката.

 

Търси ли се баланс между цена и качество?

 

Труден въпрос. Качеството на почти всички автомобили е почти изравнено с малки изключения. Продуктите станаха високотехнологични, без да имат кой знае каква разлика в качеството си. Европейските регулации задължават производителите да предлагат определено качество, за да стоят на европейския пазар. В противен случай са обречени.

 

Как може да се стимулират собствениците на стари коли да ги подменят с по-нови, а излезлите от употреба да предават за скрап, вместо да оставят да гният по улиците?

 

Практиката със зарязването на автомобилите по улици и паркинги е доста стара. Според мен единственото възможно е общините да се вземат в ръце и да започнат да налагат глоби. Всеки автомобил си има собственик, не е трудно да бъде издирен. Съществува презумпцията, че колата е била продавана и препродавана, но ще изгори този, който фигурира в регистрите на КАТ. А за да се стимулира покупката на нови автомобили са необходи ми първо регулации и добра законодателна база, а после и строго спазване на правилата. Добре е и да се заделят средства от бюджета, за да се стимулират покупките, както направиха редица западни държави, но сега у нас пари няма.

 

В Европа през последните месеци се регистрира спад на продажбите на нови коли заради изтичането на държавните стимули? Как ще се отрази това на пазара?

 

Това е логично. Хората са притеснени. Все повече се налага тенденцията за закупуване на т. нар. buy-back автомобили, т.е. автомобили на сравнително малко години, които се купуват от официалните вносители, които пък от своя страна дават някаква гаранция за автомобила. Хората се доверяват на автомобили на 2-3-4 години, които им се предлагат от официални вносители.

 

На какво се дължи фактът, че през последните 1-2 години много от най-престижните автокомпании изтегляха непрекъснато от пазара свои марки заради технически проблеми? Последният пример е „Тойота“ от миналата седмица.

 

Това е синдромът на големия. Преди две години концернът „Тойота“ стана автопроизводител №1 в света, а това наред с многото позитиви винаги носи определени рискове. Автомобилът е високотехнологичен продукт и никой производител не разработва сам всичките си компоненти, всеки разчита на подизпълнители. Колкото и да контролираш качеството на работата им в един момент се оказва, че това не е толкова лесно, особено когато произвеждаш милиони автомобили от десетки модели и модификации. Така проблемът се оказва не при производителя, а при доставчиците, които той използва. Всеки производител, на който се е налагало да изтегля автомобили от пазара, се е сблъсквал основно с този проблем.