Българските държавни железници отчитат ръст от 15% в приходите от атракционни пътувания през 2008 г. спрямо предходната година.

Делът на приходите от този вид пътувания в общите постъпления на компанията е 1-2%. Зачестили са туристическите пътувания, луксозните пътувания, свързани с фирмени празненства или с официални срещи.

БДЖ отчита и ръст на броя на българските клиенти на атракционните пътувания през 2008 г. Минималният срок за резервация на луксозен влак е седем дни, защото трябва да се подготви специален график на движението му и да му се осигури подходящо трасе

Цената на пътуването се определя от дължината маршрута и от вида на наетия състав. Билети за тези влакове не могат да се купят на гарите, а това става чрез специални договори пряко с клиенти или чрез туроператори.

За един вагон на "Корона експрес" се плащат по 700 лева на ден, а на "Витоша експрес" - по 600 лева. Цената за наемане на парен локомотив е 950 лева.

Цената на километър за локомотив е 10-12 лева, а на вагон на километър - около 4.50 лева, като за колкото по-дълго е нает вагонът, цената намалява, уточни Райкова. Услугата е съпроводена и с допълнителни такси, заради необходимостта от по-специална подготовка на парния локомотив.

Отделно се наемат вагони-кухни, вагони за багаж. В един традиционно наеман състав от три вагона (вагон с места, вагон-салон и вагон-кухня) могат да бъдат настанени до 50 човека.

С тези луксозни влакове може да се пътува и в чужбина, което задължително е обвързано с допълнителна застраховка на вагоните заради уникалността им. Преди няколко години композицията е пътувала до Виена. БДЖ предлага и специална ретро композиция, която се движи между гарите Септември и Добринище по теснолинеен път.

Последното атракционно пътуване за 2008 г. е било преди Коледа. В края на януари се очаква група от Великобритания, която ще направи обиколка на България. За туристите са осигурени вагони от двата луксозни експреса. Влакът ще потегли от София за Пловдив, Велико Търново, Горна Оряховица, Плевен, Мездра.

Източник: БТА