Богатите предпочитат да живеят в комплекси от затворен тип, а не в центъра на столицата – това е показало изследване на „Колиърс", проведено в края на миналата година. Експертът по жилищни площи в компанията Таня Емилова обясни, че все повече хора, които избират да живеят в жилища от среден и средно-висок клас в София, искат да живеят в комплекси от затворен тип, като изключително важно е да има удобен паркинг.

„Водеща остава нуждата от ново жилище, от по-голямо жилище", обясни Емилова. По думите й за клиентите е изключително важно да има детска градина и училище, както и големи зелени площи в близост.

Средното ниво на сделките е около 150 000 евро. Профилът на купувача е човек на висока длъжност или със самостоятелен бизнес, на възраст между  26 – 45-50 години.

Емилова бе категорична, че през 2012 г. може да се стигне и до недостиг в този сегмент.

„Ренесанс" на търговските улици – бул. „Витоша" в столицата отново ще бъде интересен

Все още има голям интерес към търговските центрове в столицата, но с откриването на метрото през август, ще се върне интересът и към бул. „Витоша", прогнозира Иглика Йорданова, мениджър „Търговски площи" в компанията.

„Бул. „Витоша" регистрира 10 % свободни площи и 10 % движение на наематели. От една страна, това се дължи на все още продължаващото строителство на метрото, рецесията и интереса към търговските центрове", допълни експертът.

По думите на Йорданова – с откриването на метрото се очаква „ренесанс" на интереса на търговците, като трябва да се създаде един „здравословен" микс от забавления, заведения и търговски площи. Важно е мястото да функционира не само като място за „шопинг", но и като културен център.

Ако се върне трафикът на хора по търговската улица в столицата, това ще рефлектира и върху размера на наемите там, допълни Йорданова.

Като цяло 2011 г. не беше най-активната година по отношение на търговските площи. Нямаше нови търговски центрове и новооткрити проекти, допълни експертът, но бе категорична, че през годината ще продължава да тече един интересен процес, който може да бъде наречен на „трета вълна търговски центрове".

2011 г. бе маркирана с „експанзията" на две големи вериги – световна марка за мебели „направи си сам"; както и навлизането на една от световните вериги за мода, коментира Иглика Йорданова. През 2012 г. предвид строителството на още търговски центрове се очаква борба на концепции и търсенето на отличителните знаци – на първо място за търговците, които да разполощат обектите си там, а на второ място – към крайния клиент. „Всеки търси различни стратегии – развлекателни центрове, синергия с други големи вериги или пък компакстност", допълни Йорданова.

Офис – клас А, но не в центъра на столицата

Предлагането на офис площи в София нараства с около 12 % през втората половина на миналата година, отбеляза Атанас Гаров от компанията. Само около 13 % от офис площите в столицата са разположени в столицата, допълни експертът.

По думите му към края на 2012 г. ще има „голямо абсорбиране" на модерни офис площи в столицата, като към края на миналата 25 % са били празните офиси.

Гаров допълни, че се наблюдава покачване на търсенето на офис помещения от клас А, тъй като те отговарят на изискванията на международните компании.