Министър-председателят Бойко Борисов ще присъства на  пускането на тунелопробиващата машина, която ще прокопае част от втория лъч на метрото - от пътен възел Надежда по бул. Кн. Мария Луиза и бул. Витоша до кръстовището с  бул. Патриарх Евтимий, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет.

От МС уточняват, че официалният пуск ще е в 12.00 ч., а на събитието ще присъстват освен кметът на София Йорданка Фандъкова и министърът на транспорта Александър Цветков, както и министърът по управлението на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев.

Механизираната тунелопробивна машина е предназначена за меки почви с високо водно ниво, каквито са почвените условия в София. Произведена е в Германия от фирма Херенкнехт. Цената й   е 15 млн. евро, като тя е закупена от изпълнителя на участъка - Доуш Иншаат Ве Тиджарет АД, уточняват от пресслужбата на кабинета.

За да бъде превозена до България машината е изцяло разглобена в Германия и отново сглобена в стартовата шахта до  надлез Надежда. Периодът, в който тя е транспортирана с речен и сухоземен транспорт е два месеца, като последните й елементи  са пристигнали в София през февруари тази година.

Дължината на машината е 85 метра, диаметърът й е 9,45 метра,  като тя може да прави тунели с външен диаметър от 9,4 метра, което позволява разполагането на двата коловоза в един тунел.

Средната дълбочина, на която ще бъдат разположени тунелите, които ще бъдат прокопани, е 15 метра, като най-дълбокото разполагане е на 23 метра под земята, а най-плиткото - на 9 метра. Характерно за този тип изграждане на тунели е, че заедно с прокопаването тече процесът по укрепването му и пълното му оформяне и завършване с бетонови елементи, които се сглобяват непосредствено след прокопаването на даден участък.

От МС припомнят, че по същия метод беше прокопан и участъкът от метростанция Стадион Васил Левски, метростанция Софийски университет до метростанция

Сердика. На ден ще бъдат прокопавани средно по девет метра, а се очаква участъкът да бъде готов за 15 месеца - в края на юли 2011 г.