Всяка година средствата за здравеопазване нарастват значително и като дял от брутния вътрешен продукт, и като общ размер.

Това заявява заместник-министърът на финансите и председател на надзорния съвет на Националната здравно-осигурителна каса Кирил Ананиев в интервю за в. "24 часа".

Когато държавата преразпределя до 40% от БВП, възможностите ѝ за решаване на общите проблеми във всички публични сфери трябва да са оптимално балансирани в рамките на възможното, смята Ананиев.

Той допълва, че увеличаването на публичните разходи за здраве не може да бъде самоцел, а трябва да е съпроводено от мерки за подобряване на ефективността и ефикасността на използването на ресурсите. Кирил Ананиев информира още, че през 2014 година общите публични разходи за здравеопазване достигат 4 млрд. лв., което е 4,8% от БВП. Той уточнява, че през 2012 година разходите за здравеопазване са били над 3,3 млрд. лв. публични средства, или 4,2% от БВП, а през 2013 година са изразходвани 3,5 млрд. лв., или 4,5% от БВП.

Заместник-министърът на финансите отговаря, че промени в бюджета на НЗОК са недопустими от гледна точка на компетенциите на касата и "със Закона за публичните финанси категорично се определя, че показателите по бюджета трябва да съответстват на относимите показатели по държавния бюджет и на разчетите по консолидираната фискална програма".

"На този етап недостигът на средства е около 200 млн. лв., ако се запазят сегашните тенденции на разходване и не се вземат мерки за преодоляване на проблемите," коментира Ананиев очертаващия се недостиг в бюджета на НЗОК за тази година и допълва, че част от него може да се покрие от оперативния резерв на здравната каса.

В интервюто заместник-министърът обяснява, че ежегодните промени в медицинските стандарти създават допълнителен натиск върху бюджета, и конкретизира, че само за 2015 година ефектите от промените в стандартите се оценяват на допълнителни разходи за около 88 млн. лв.

Според Ананиев са необходими нормативни промени за засилване правомощията на контролните органи на НЗОК, която трябва да осъществява както медицински, така и финансов контрол още на входа на системата, преди дейността да бъде отчетена.