Българинът е започнал да изневерява на традицията си да си купува автомобил втора ръка на място и прави това по интернет. Това обаче може да е твърде рисковано начинание и жалбите в Европейския потребителски център - България, потвърждават това.

По данни на организацията от началото на годината досега са подадени около 20 жалби на хора, пострадали от подобни измами.

"Често се прилага схемата с предварителното изпращане на капаро, след което обаче колата просто не се доставя, а парите не се връщат", обясни шефът на организацията Игнат Арсенов. Той призна, че в подобни случаи вероятността търговецът да върне парите на "ужиления" клиент клонят към нулата.

"Онлайн измамите в тези случаи са много сериозни и най-често говорим за крупни суми и тежки последствия", каза още той. Разпространена практика на част от онлайн търговците пък била да продават ментета на маркови дрехи, както и фалшиви парфюми. Не били изключение и случаите, при които клиентите си поръчват дадена стока и тя или не пристига, или идва с голямо закъснение.

"Може да ви изпратят различен номер обувки или да получите кафяви, нищо че сте си поръчали черни", обясни Арсенов. Около 6% от българите пазаруват онлайн от търговци извън границите на страната, но броят им расте непрекъснато.

От Комисията за защита на потребителите също отчитат ръст на българите, които пазаруват от разстояние. Заедно с тях се увеличава и броят на жалбите срещу търговци, заяви главният секретар на КЗП Иван Бъчваров. От началото на годината в комисията са постъпили почти 2110 жалби, докато през цялата минала година те са били наполовина по-малко.

В топ 5 на държавите, срещу чиито търговци са подадени най-много жалби, влизат Германия, Великобритания, Франция, Испания и Холандия. България също е представена, но към родните онлайн търговци жалбите са едва около 1%. Най-много оплаквания срещу български търговци постъпват от Франция, Испания, Австрия, Белгия и Германия, отчитат от Европейския потребителски център.

Съвети

Всеки закупен онлайн продукт може да бъде върнат обратно до седем работни дни, и то без никакво обяснение, посочват експертите. Това правило започва да важи едва след като стоката вече е пристигнала, а не след като е била поръчана.

Едно от най-важните правила при покупки от разстояние е клиентът да провери от кой търговец пазарува. На сайта си той трябва да е обявил актуален адрес и телефон за връзка, което би помогнало в нужда на рекламация или връщане на стоката. Добре е да се плаща с кредитна карта, защото при нужда плащането може да се оспори, да се проследи лесно и съответно - да се върнат парите.