Свикнали сме в икономическите новини да се акцентира върху инвестицията на някоя голяма чуждестранна компания при навлизането й в България. Инвестициите на „зелено“ се отразяват и от правителствени лица с неприкрита гордост, че страната ни е успяла да пребори конкуренцията на съседните ни страни.

 

В случая последните новини от куриерската компания Спиди има двоен повод за гордост – българска компания поема дейността на чуждестранен лидер у нас и в Румъния. Позициите на Спиди в България са безспорни и публичната компания има стремежи да увеличи присъствието си в северната ни съседка. Покупката на поделенията на GeoPost в България и Румъния не са просто разрастване на дейността. Това е стратегическо партньорство между Спиди и GeoPost, която е дъщерно дружество на френската La Post Group, и се занимава с международния куриерски бизнес на групата.

 

Френската група оперира в 40 европейски страни и е втората по големина в Европа с приходи от 4,39 млрд. евро през 2013 г. Финансирането на покупката на двете компании на стойност 30 млн. лв. ще се осъществи чрез инвестиционен заем и увеличение на капитала. Последното предизвиква повече интерес сред инвеститорите, защото трябва да се осъществи през фондовата борса.

 

В същото време е оповестено и стратегическото партньорство между GeoPost и Спиди. Българската компания ще има достъп до сухопътната мрежа на DPD в цяла Европа, а GeoPost ще може да придобие до 25% от капитала на Спиди като стратегически инвеститор. Това означава, че увеличението на капитала ще предостави възможност за покупка на този дял, осъществявайки на практика сливане между компаниите.

 

Колко ще бъде увеличението на капитала предстои да видим. Вероятно GeoPost ще закупи права и ще участва в него, а впоследствие ще получи средствата от продажбата на двете си дружества.

 

Спиди обяви освен това, че сделките ще се осъществят при оценка от 8 EV/EBITDA. Показателят се използва най-често при сливания и поглъщания, защото обобщава най-добре стойността на компанията и финансовия й резултат. Последните резултати на Спиди я оценяват много близо до EV/EBITDA от 8, като цената на акция при увеличението на капитала трябва да бъде около 24 лв.

 

От проспекта ще стане ясно какъв ще е приносът на двете дружества върху нетната печалба на Спиди и дали печалбата на акция ще се промени съществено. Настоящите инвеститори обаче нямат основания за притеснение, тъй като положителните ефекти от сливането ще доведат до подобрение на нормата на печалба в дългосрочен период.

 

Преди няколко месеца имаше подобна новина за публично дружество. Производителят на торове Неохим привлече по подобен начин голям инвеститор. Австрийската компания Borealis е дистрибутор на химически продукти и е важен играч в сектора. Тя ще се явява важен партньор за българската компания и ще й позволи да увеличи приходите си на европейските пазари.

 

Първата разлика, която се забелязва при Спиди и Неохим, е в начина на влизане в българското дружество. В случая с химическата компания има прехвърляне на дялове между акционери, което не води до нови инвестиции и промяна в баланса. При Спиди ще има осезаемо увеличение, вероятно за спомената цена от 30 млн. лв.

 

И втората важна за акционерите разлика е в цената на участието. Книжата на Неохим поскъпнаха двойно, за да достигнат цената на придобиване на миноритарния дял. При Спиди няма такава разлика с текущата пазарна цена. Малко е вероятно да има съществено раздвижване преди и около увеличението на капитала. Дружеството обаче ще увеличи пазарната си капитализация и вероятно обемите на търговия. Компанията постепенно се превръща в една от най-интересните акции и покупката на права и участието в увеличението на капитала е добра възможност да се навлезе в нея. /Цветослав Цачев

ръководител "Анализи", ЕЛАНА Трейдинг/