Българският бизнес е изправен пред угрозата на съдебни дела за несъстоятелност. Такива могат да бъдат заведени от всеки недоброжелателен контрагент, тъй като нормативната уредба в страната го позволява. Това допълнително притиска дружествата в кризата и изкривява картината на междуфирмената задлъжнялост. Алармата идва от Сливен, където един от работещите заводи Динамо си е изпатил от подобна, както я наричат те, рекетьорска акция. Повече за случая ще прочетете в интервюто с Димитър Колев, изпълнителен директор на Динамо Сливен.

Как се представя дружеството по време на криза?

Нетните приходи от продажби са намалели с над 40% за 2009 спрямо 2008 г. Но от 2007 г. започнахме разговори с фирмата от щатите, чиито представители ни гостуваха и наскоро и те помогнаха за това спадът да е само толкова. Иначе щеше да бъде драстичен, да не кажа,че може би щяхме да се окажем пред угрозата да спрем работа, макар и за половин година.

Какво според вас ги убеди, че трябва да ви подкрепят по този начин начин?

Истината е в стойността и качеството, което получават. Няма от къде другаде да получат такова качество.

Казахте, че няма кой друг да го произведе, т.е. нямате голяма конкуренция, каквато примерно машиностроителните в България имат в лицето на китайските производители?

Да, може би, алтернатива е Китай, но те се отнасят с доста сериозни подозрения към техните стоки, поне в машиностроенето и електротехниката е така.

Освен това предприятието е уникално за бившия източен блок. Вярно, че тогава обслужваше единствено руското автомобилостроене, но мога да кажа,че всички резервни части, които произвеждахме, бяха търсени на руския пазар, а не резервните части, произвеждани от руски предприятия. Техните аналогични стартери и генератори бяха влагани в новите автомобили силово.  Не ни допускаха да влезем на този пазар.

Всъщност за какво точно служи машината, която вие произвеждате?

Става дума за обикновените генератори на ел.енергия в автомобилите, ние ги наричаме динамо. Това е стартерът, който всъщност стартира двигателя на всеки един автомобил.

Може ли да посочите кои компании ползват вашите стартери?

Освен за руски автомобили, стартери и генератори купува от нас една унгарска фирма, тя е джойнт венчър на американско - унгарска фирма на Delco Remy. А фирмата Delco в САЩ е всъщност фирмата, известна в Европа Bosch.

Разработвате ли нови продукти?

Миналата година успяхме да изработим машина, най-просто казано струг, който е преносим и може да достигне места, където има аварирала едрогабаритна техника на строителни фирми, на мостостроителни предприятия и т.н. Вместо цялата машина да бъде превозвана за ремонт, тази малка машина със страшно много функции отива на място и извършва операции по ремонта.

Успяхте ли да продадете такива машини в България?

В България не сме продали, за съжаление. Имаме продажби навън, вече 8 такива машини. Между другото ,тя е и много добра за ремонт на подвижни ж.п. състави.

Какви са очакванията ви, кога ще се възстановят и цените, и продажбите?

По отношение на продажбите, по-рано от 2 години не може да се случи чудо. Нашата продукция основно е за износ, досега основно за руския пазар.

Оживлението специално за руския и американски пазар започна в края на миналата година, което означава безспорно, че държавите там овреме реагираха на кризата. Вместо управниците им да твърдят, че няма да има криза, че няма да бъдат застрашени, те просто са реагирали навреме и затова и бизнесът там се справи.

Казахте, че в тези държави властите са се ориентирали добре и са спомогнали за това кризата да не нанесе чак такъв удар, а в България?

Вижте, кризата ни завари с 430 човека, става дума за квалифицирани специалисти. Към такива предприятия, в които работят страшно много хора, отношението трябваше да бъде различно. Аз мога да посоча пример с възстановяване на ДДС. Ние изцяло търгуваме извън Еврозоната и постоянно трябва да възстановяваме данък добавена стойност. Държавата хитрува на дребно с нас, като видите ли сега ще направим проверка, ще видим какво се случва там и тогава ще възстановим ДДС. Мога да кажа, че ДДС, което се дължи за ноември и декември ни е възстановено, а това, което е за октомври не ни е възстановено, защото има проверка.

С такива предприятия, според мен, държавата не бива да хитрува. Това са сериозни предприятия, ние няма къде да изчезнем. Ако има някакви нарушения, ще си понесем последствията.

И още нещо. Знаете каква е междуфирмената задлъжнялост. Тя е огромна, но мога да кажа, че има и фалшива междуфирмена задлъжнялост, ако мога така да я нарека. Ще ви разкажа какво се случи и с нас. Неизвестен нам кредитор посегна на предприятието със съдебни действия по несъстоятелност. Това е чиста форма на рекет.

Към тази несъстоятелност може да се тръгне без даже да е уведомен длъжника. Уведомява се само НАП и тогава съществуващата Държавна агенция за вземанията. Там трябва да има сериозна законодателна промяна и бариера, тъй като освен кризата, а и заради тази задлъжнялост ще валят страшно много подобни дела, което е угроза за голяма част от фирмите.

А вие как се справихте в тази ситуация?

Платихме на рекетьора, казвам го открито. Става дума за една руска фирма, бившия изпълнителен директор е внесъл от тази руска фирма, забележете, стартери и генератори, при положение, че ние произвеждаме стартери и генератори. Заварих баланс, в който такова задължение няма, въпреки това руската фирма предяви иск, а съдът допусна едно такова производство и ние бяхме длъжни да платим, за да не изпадне предприятието в несъстоятелност.

Колко платихте, ако не е тайна?

Не е тайна – 51 000 евро с лихвите.

Това разклати ли ви баланса в края на годината? На печалба или на загуба сте за 2009 г.?

Не, ние сме на печалба. Парите, така или иначе бяха платени ,а те са жизнено необходими за нас, защото ние, няма какво да крия ползваме кредити, всички работим с кредити.

Мислили ли сте някога за борсата, като място, на което могат да се наберат инвестиции?

Това е много интересен въпрос. Относително сме ново предприятие. За да листваме акции на фондовата борса, са необходими най-малко 3 години, в които да сме печеливши. Ние вече четвърта година сме на печалба, но бих казал, според мен, че Българската фондова борса предлага по-неизгодни условия, отколкото нашите банки.

Кое е неизгодното?

Много са изискванията и условията, на които трябва да отговаря едно предприятие, за да стане публично. А ние сме наследили, така една амортизирана база, нямаме средства за нови машини и постоянно ремонтираме, и т.н.

Според вас как ще се справи предприятието, казахте 2 години поне до възстановяване на пазарите?

Ами сега сме с 290 работника, тази година назначихме 20 нови. Мисля, че заявките, които са от руска и от американска страна гарантират това, което казвам, че за две години ще възстановим 2008 г. или 430 работника и около 12 млн. нетни приходи. Мисля, че няма условия за спад, поне в нашия бранш, в който става дума за резервни части за автомобили. Не мисля, че ползването на автомобили ще намалее.