Експерти се събират още днес, за да обсъдят възможността за намаляване на цените на горивата, като резерви ще се търсят в биогоривата. Това съобщи министърът на финансите Симеон Дянков след срещата на представители на браншовите организации на превозвачи, производителите и на вносителите на горива с министър-председателя Бойко Борисов и с министри от кабинета.

По думите на Дянков още в началото на срещата е станало ясно, че две теми - "акциз" и "ДДС", няма да се коментират, тъй като акцизът е заложен в договореностите с ЕС, а ДДС се връща на фирмите.  

Миролюб Столарски - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, каза, че днес е решено до идния вторник да има отговори на техните предложения.

Предложенията на браншовите организации са да отпадне биокомпонентът в дизеловото гориво, да се намали резервът на вносителите на гориво и да се раздели тежестта между вносителите и държавата, както и да отпадне акцизът на биокомпонента в дизеловото гориво В резултат на тези мерки се очаква цената да намалее между 15 и 20 стотинки.

Министърът на финансите съобщи, че следващият вторник в 12.30 ч. ще има среща в същия състав, за да се представи анализът по предложенията.

Председателят на Петролната и газова асоциация Андрей Делчев определи предложенията като единствените разумни и заяви, че асоциацията ги подкрепя. Никой на срещата не твърдеше, че има споразумения между фирмите - търговци на горива, нито, че производителят злоупотребява с господстващото си положение, допълни Делчев.

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков заяви, че съществуват малки резерви по отношение на влиянието на държавата за намаляването на цените на горивата в посока на биокомпонентите или използването на електромобили.

"Числата показват, че сега в България акцизът е най-нисък в ЕС за дизела и само в Литва е по-нисък", отбеляза министърът. Въпреки това обаче по думите му в десет страни от ЕС цената на дизеловото гориво без ДДС е по-ниска от тази в  България. Това според министъра значи, че вероятно цената на българския производител е висока спрямо тази в чужбина. При пазарна икономика подобна ситуация би трябвало да доведе до увеличен внос, който да промени завишената норма на печалба, смята министърът.

"Това или не се случва и тогава има подозрения за някои споразумения на пазара, за което се чака мнението на КЗК, или трябва допълнително да се улесни вносът за тези, които искат да внесат и да свалят цената".

Министърът на транспорта Александър Цветков заяви, че въпреки ограничените възможности на държавата да намери решение за намаляване на цените на горивата, ще бъде направен опит да се намерят възможните мерки. Той отбеляза, че за да се стигне до
сегашната цена на горивото, в голяма степен отражение има подписаният ангажимент на България при присъединяването към ЕС. Доста фриволно са разписани тези ангажименти, допълни министърът. Възможностите за премахването на биодизела като компонент от нормалния дизел ще се разгледат и ако това ще може да се случи, ще е глътка въздух в сегашната ситуация, посочи министърът.

Министър Дянков информира, че утре в Брюксел ще разговаря с еврокомисаря, отговарящ за данъците, Алгирдас Шемета по темата за горивата и за резерва, за да се ускорят процесите. 

България е поела ангажимент да има определен процент биокомпонети в горивата. Досега той беше три процента, с което според браншовите организации се оскъпява дизеловото гориво с около 53 лева на тон. Затова предложението на браншовиците е да
се премахне този биокомпонент и да няма акцизи на биокомпонентите, а процентът на биокомпонента да се пренасочи към така наречената червена нафта. Според браншовите организации, когато биокомпонентът е освободен от акциз, той няма да оскъпи нафтата. 

Изискването за складова наличност на гориво натоварва цената с между 35 и 40 лева на тон. Вносителите и производителите са задължени да осигуряват 60-дневна наличност от оборота, който правят, и поемат за това разходите, а държавата осигурява 30-дневна наличност. Според браншовите организации министърът на финансите е поел ангажимент да провери в ЕК дали може натоварването да се разпредели по 45 дни за двете страни. По разчети на браншовиците при отпадането на биокомпонента цената
на горивата ще се намали с 15 стотинки, а с промяната за складовите наличности - с още пет-шест стотинки.

В отговор на въпрос дали е обсъждана възможността цената на горивата да бъде намалена за сметка на печалбата на "ЛУКойл", министър Трайков каза, че не може държавата да каже на частно предприятие какъв да е размерът на печалбата му. Ако той обаче е много висок, при един нерегулиран пазар, би трябвало останалите доставчици да могат, възползвайки се от тази висока норма на печалба, с по-малка норма да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми, каза министърът. Той отбеляза, че производствената цена на горивата у нас е висока спрямо останалите страни от ЕС, а горивата са с най-нисък акциз с изключение на Литва. Въпросът е защо останалите играчи на пазара не продават по-евтини горива, защото или се съобразяват с
доминиращия играч, или пък, ако се появят нови играчи, които искат да внесат гориво, им е трудно или невъзможно, или скъпо да го направят заради административни пречки, каза министърът. Той заяви, че подкрепя превозвачите за искането им да могат да внасят гориво при опростени процедури и при спазване на митническото и акцизно законодателство.

Генералният директор на "ЛУКойл" Валентин Златев каза пред журналисти след срещата в Министерския съвет, че ако бъдат намалени цените на горивата още повече, ще трябва да се премине към съкращаване на персонала.