Най-дълго българите чакат на опашка в банките, най-малко в билетните каси на автогарите.

Това заяви Златизар Златев, управител на компания за проучвания по метода "таен клиент". Златев цитира резултатите от европейско изследване сред 1 935 тайни клиенти от 24 държави на Стария континент, в което българската компания е участвала.

Сред критериите на проучването са броя на клиентите, времето и качеството на обслужване, посочи Златев.  

На опашки в банките българите прекарват средно 10 минути, на касите в ж.п. гарите - почти 7, а в супермаркетите повече от 4. Най-бързо е обслужването в билетните каси на автогарите – 3 минути, а за пет минути обслужват в магазините за дрехи.

Според проучването четирима от петима българи са поздравени, когато пазаруват. Шведите и холандците са на първо място в тази класация, следвани от ирландците и испанците. Едва половината от руснаците и 64% от турците са поздравени от обслужващия персонал. Почти 90% от белгийците и 80% от ирландците са възнаградени с усмивка, докато са обслужвани, посочи Златев.

Най-начумерени, според проучването са продавачите в Русия, Латвия и Турция. Повече от половината от българските клиенти са обслужени с усмивка. Най-недоволни от пазаруването са клиентите в Босна и Херцеговина - 92 процента и в Русия - 81. Интересно е, че според проучването в Ирландия процентът на недоволни купувачи е нула, а в Испания и Дания съответно 5 и 6. У нас недоволните са 30%, също колкото и в Хърватия.

В България средно четирима чакат на опашка, също колкото в Дания, Румъния, Ирландия и Унгария, сочат данните от изследването. В Русия на опашка чакат 7 души, а в Италия - 6. Най-дълго в цяла Европа се чака в пощите и банките, а най-малко в магазините за дрехи и в заведенията за бързо хранене, добави Златев.

Качеството на обслужване на Стария континент е най-високо в магазините за дрехи, аптеките и заведенията за бързо хранене, а най-ниско в пощите, билетните каси на автогарите и в бакалиите, според проучването.