Ако сте били в магазин на IKEA, вие без съмнение сте запознати с хаоса и честите скандали докато клиентите сглобяват своя комплект за обзавеждане на дома. Милиони клиенти обаче понасят дребните неудобства поради няколко причини: продуктите с марката IKEA са стилни, разнообразни и много евтини, пише The Economist.

"Ние мразим разхищенията", казва Микаел Олсон, който пое поста главен изпълнителен директор на IKEA Group през септември 2009 година. Той дава пример с най-обикновен диван "Ektorp". През миналата година дизайнерите на компанията намират начин да опаковат триместния диван по-компактно. При това удвоявайки размера на дивана те могат да го поставят в същото пространство. В резултат цената му пада с около 100 евро и значително намаляват емисиите на въглероден двуокис от транспортирането му.

Пестеливостта е в основата на корпоративната култура на IKEA. Според Олсон това е видимо ако проследите произхода на компанията от Смоланд, беден район в южната част на Швеция, чиито жители са "упорити, финансово отговорни и изобретателни, защото изкарват прехраната си с много малко". Още откакто Ингвар Кампрад основава компанията през 1943 г., неговата цел е да се опита да даде възможност на "хората с ограничени средства да имат същия интериор в къщите си като богаташите".

IKEA се представя като зелена компания със социална мисия. Олсон има за цел компанията да използва само възобновяема енергия. Той казва, че иска неговите "колеги", да бъдат щастливи, честни и склонни да мислят и за себе си. Той е горд, че 40% от 200-те топ мениджъри във фирмата са жени.

През фискалната 2010 година, продажбите на
IKEA нараснаха със 7.7% до 23 млрд. евро, а нетната печалба се увеличи с 6.1% до 2.7 млрд. евро. Силната търговска марка на IKEA и ниските цени помогнаха да преодоляването на икономическия спад, въпреки че 80% от продажбите на дружеството са в ударената от криза Европа.

През 2010 г. продажбите нараснаха с 8.2% в Испания, с 11.3% в Италия. Фирмата се развива добре в България и Румъния и планира да разшири дейността си още повече в Централна и Източна Европа.

Германците са най-добрите клиенти на компанията, като са отговорни за 15% от продажбите. Това се дължи както на пестеливостта им, така и на политиката на фирмата, през 2009 г. в Хамбург беше поставена тематична опера, наречена "Wunder
von Schweden" ("Чудото от Швеция").

И все пак зад идеалния образ IKEA е фирма, която е много шведска, донякъде потайна, а според някои и силно йерархична. Всичките шестима членове на надзорния съвет на компанията са шведи. В последно време, IKEA имаше проблеми в Русия, където тя държи 12 магазина.

Компанията проведе кампания срещу корупцията и дори замразеи инвестициите си там за известно време, за да протестира срещу корупционните практики в руската държава.

Структурата на компанията е до голяма степен непрозрачна, като е изградена така, че да намалява данъчните разходи, щедро да възнаграждава семейство Кампрад и да предпазва дружеството от опити за враждебни поглъщания.

Майка на IKEA Group, която контролира 284 магазина в 26 страни, е Ingka Holding, частна фирма регистрирана в холандия. Ingka Holding от своя страна принадлежи изцяло на Stichting Ingka Foundation, организация с идеална цел, освободена от данъци, с председател Ингвар Кампрад.

Търговската марка IKEA пък е собственост на Inter IKEA Systems, друга частна холандска компания. Нейното дружество-майка е Inter IKEA Holding, регистрирана в Люксембург, която вероятно също се контролира от Кампрад.

Собствеността на марката и на дружеството е формално разделена, за да се улесни процесът на франчайзинг.

Миналата година фирмата публикува подробни данни за продажбите, печалбата, активите и пасивите си за първи път в историята.

Според Олсон
IKEA е по-конкурентоспособна като частна компания. Вместо да се стреми към постигане на тримесечни цели и да изпълнява изискванията на фондовата борса, така дружеството може да се концентрира върху дългосрочния растеж. Олсон планира да удвои темпа на навлизане в Китайския пазар, IKEA вече има 11 търговски обекта във втората по големина икономика в света. Въпреки скандалите компанията предвижда и разширяване на дейността си в Русия, като дългосрочна цел е навлизането на пазарите в Индия.