Начинанията на предприемачите често са изпълнени с несполучливи опити, злополуки и грешки. Обикновено няма значение доколко опит имат собствениците на малък бизнес.

Проблемите, с които ще се сблъскат, са единствено въпрос на време. Ключът към успеха е бързо идентифициране на грешките и извличане на поука от тях, смятат от Си Ен Би Си. Когато предприемачите се учат от собствените си заблуди, те придобиват умения да избягват същите в бъдеще, коментира Майк Михалович, експерт в областта на малкия бизнес.

Според него, повечето собственици попадат в едни и същи капани. Точно тези грешки са границата, разделяща успешните начинания от финансовите дупки, които само гълтат пари и накрая докарват до просешка тояга предприемачите.

Оказва се, че най-сериозният проблем пред малкия бизнес е заблудата, че могат да направят всичко сами. Въпреки че собствениците наистина могат да се справят с почти всичко без чужда помощ, в много отношения те се представят зле. Дори да имат някои природни таланти, които да им помагат в бизнеса, те не са подходящи за всяка ситуация.

Предприемачът трябва да разбере в кои области е силен и да залага само на тях. Там, където способностите му куцат, е необходимо да използва помощта на експерти. Собственикът трябва да се обгради с хора, силни в тези сфери, където собствените му възможности не са достатъчни и да ги използва пълноценно.

Печелившите компании са изградени върху развитието на няколко силни страни, не върху опит да се контролира всичко.

Бъдете честни и открити

Втората голяма грешка, която предприемачите често допускат, е да не бъдат честни. Дните на тайнственост и прикриване на различни дела са вече в миналото. Да си спомним само горчивия опит на бившия президент на САЩ Бил Клинтън да скрие сексуалните си отношения с „една жена“.

Анонимната природа и всеобхващащият размер на интернет позволяват на хората да споделят всичко с всеки по всяко време. Така, ако бизнесът се опита да покрие някоя своя грешка, просто е въпрос на време информацията за нея да изтече в мрежата. След това собственикът получава етикет „лъжец“, който остава залепен за него по време на целия му професионален живот. От друга страна, ако сам обявява лошите новини и събития в компанията – той ще бъде възприеман като честен и надежден.

Сериозен пропуск за малкия бизнес е, когато няма изградена ясна стратегия за маркетинг. Човек никога не знае къде, кога или какви нови перспективи ще се открият пред фирмата. С една неясна комбинация от съобщения обаче останалите няма да бъдат съвсем сигурни какво точно предлага компанията. Предприемачът трябва да представи последователно и ясно послание на всички хора по всички канали.

Няма втори шанс да направите добро първо впечатление.

Собственикът никога не получава втори шанс да направи първо впечатление. Затова е необходимо всеки нов потенциален партньор или клиент да получи за първи път същото послание, което да бъде точно и ясно изразено.

Като голяма грешка може да се приеме и намаляването на цените. Често първата стъпка, която предприемачите правят при затруднения, е опит за промяна в стойността. Според тях ниските цени ще привлекат повече потребители. Това е грешно. Повечето клиенти са склонни да купуват по-скъпите продукти заради по-доброто качество на изпълнение. По време на трудни икономически времена, увеличение в цените, съчетано с подобрения по отношение на качеството, могат да привлекат много успешно потребителите.

Намаляването на стойността остава опасна игра, която може да доведе до съкращаване на служителите или заплатите, за да се поддържат разходите на ниски нива.

Има причина, заради която служителите напускат високоплатените си работни места в корпорациите и отиват в стартиращи фирми. Това не са единствено парите. Хората търсят някаква важна цел, на която да се посветят, като допълнение към заплатата.

Много компании никога не определят истинската причина да съществуват, а се опитват да привлекат различни по тип служители. Те се опитват да постигнат успех по няколко начина. Все пак най-добрата схема е изясняването целите на фирмата, така че основата да не е само печеленето на пари. Така могат да се намерят много служители, споделящи идеите и ценностите на собственика. Екипът, фокусиран върху постигане на една и съща цел, е много мощна сила.

Не си поставяйте твърде високи финансови цели!

Популярна грешка е и поставянето на нереално високи финансови цели. Ако всички бизнес планове се сбъдват, да станеш милиардер няма да бъде толкова трудно и непостижимо.

Много предприемачи се захващат с нови начинания и очакват астрономически печалби. Въпреки това, повечето от тях никога не успяват дори да развият фирмата си.

Нереалистичните цели не само вредят на доверието, но могат да доведат и до емоционални сривове. Необходимо е да се зададат конкретни, измерими, отговорни, реалистични и разумни цели, за да се гарантира постоянното развитие. Когато собствениците направят това, шансовете им за успех през следващите 15 или 20 години стават много по-големи.

Интересна тенденция сред много от предприемачите е да занемаряват личния си живот, за да се съсредоточават изключително върху бизнеса си. В крайна сметка резултатът е негативен. Наистина, безспорен факт е, че професионалният живот се нуждае от цялото внимание и усилия, но само за кратки, ударни периоди от време. Така както елитните спортисти по време на тренировките имат подходяща и здравословна диета, достатъчно почивка и прекъсвания на дейността, предприемачите трябва да балансират между личния живот и бизнеса. Това ще бъде действително в полза и на двете.

Много голям минус е и слабото ръководство. Успехът на една компания зависи от силен и ефективен лидер. Това не означава, че собственикът трябва да бъде авторитарен, но той не трябва да бъде и просто „приятелчето“.

Великите водачи чертаят пътя на компанията, общуват постоянно и вдъхновяват отбора, за да стигне той до следващото по-високо ниво.

Грешка е собствениците да приемат, че нямат конкуренция. Дори те да разполагат с най-новите и най-бързи прототипи в производството, това съвсем не означава, че са без конкуренция. Тя може да бъде много повече от директните противници. Може да е скрита и да използва всички налични методи.

Какво друго може да прави клиентът, вместо да купува продуктите и услугите на компанията? Може просто да не прави нищо. Той винаги има възможността да се отдалечи и това е само по себе си сериозна конкурентна заплаха.

Бързото забогатяване също присъства сред Топ 10 на заплахите за предприемачите. Успехът обикновено отнема между 15 и 20 години, за да бъде постигнат. Всеки, който очаква забогатяване за една нощ, може да се обезсърчи бързо и да се откаже от мечтата си преждевременно.

Освен време, успехът изисква и постоянство, както и определена доза късмет. Бизнесът трябва да получи време да порасте. Единствено, ако дълго време фирмата е в състояние на застой, трябва да се помисли за смяна с нещо ново.