Първите два камиона с минерални води Девин АД са отпътували за Румъния, с което българският производител прави заявка за налагане на пазара в северната ни съседка. Това съобщи пред DarikFinance.bg изпълнителният директор на компанията Цветан Лъжански. До месец компанията ще финализира инвестиционната си програма, реализирана със средствата от IPO-то. Оглеждаме се и за нови придобивки и продукти, казва още Лъжански.

Какви са последните тенденции на развитие във високо конкурентния сектор на минералните води и безалкохолните напитки в България?

Пазарът ни е много силно конкурентен, което го прави изключително труден за влизане на нови играчи. По принцип всяка година има опити, но те рядко са успешни. Бизнесът е достигнал фаза на зрялост и е много трудно някой, който няма нито опит, нито много сериозен финансов ресурс, да навлезе в тази индустрия.

Текат ли все още консолидационни процеси в бранша?

Конкретно във водата консолидационните процеси са привършили. Преди 10 години имаше 80 активни марки и всяка си беше играч. В момента водещите 3 марки имат 80% от пазара и в този смисъл той е доста консолидиран.

Големите играчи завземат все повече пространство като добавят нови продукти, купуват други компании.

Как ще се развива индустрията през тази година?

Като цяло тя се развива добре. Дали ще се развива изключително добре зависи от това колко топло ще бъде лятото. Това при нас е огроменпо значение фактор, тъй като имаме голяма сезонност в бизнеса. През летните 3 месеца продаваме между 2 и 3 пъти повече от останалите месеци. Миналата година бе позитивна в това отношение, с много топлото време. Засега тази година върви нормално и ние сме доволни.

Поглежда ли Девин АД към пазарите в региона?

Доста активно работим по румънския пазар. Мога дори да се похваля, че през миналата седмица изнесохме първия камион за там. Това се случи в четвъртък. За радост, в събота той бе последван от втори камион. Надявам се тази бройка да расте, но все още е рано е да говорим.

Очаквате ли в скоро време да бъдат извършени законовите промени, за които концесионерите на находищата на минерални води лобирате?

През тази седмица Законът за концесиите ще мине на първо четене в парламента. Асоциацията за безалкохолните напитки заедно с големи производители на минерална вода, подкрепяни от големи организации, провеждаме доста активно лобиране да се промени закона, който в нашата част за минералните води е нелогичен и безсмислен. Провеждаме и срещи с водещи парламентарни лидери, а на 26-ти се свиква Съвет за икономическо развитие, който ще дебатира основно по нашата тема.

На практика законодателната рамка не позволява легитимно развитие за този бизнес, тъй като най-общо се казва, че за увеличение на концесионираните добиви компаниите трябва да се явят на конкурс.

Това е безсмислено, защото тези извори имат стойност поради факта, че ние сме ги развили. И второ, една вода може да се казва или на името на града, или на името на извора. Тоест при нас трябва или да се казва или Девин, или Б5 и няма как да се казва Девин, ако някой друг спечели търга, защото ние имаме регистрирана търговската марка.

От 3 години вече се борим по този нормативен въпрос. Очаквам той да се разреши относително скоро.

Как ви се отрази спада на борсата?

Преди да ви отговоря на този въпрос, ще кажа, че нашата стратегия е да се грижим изключително добре за бизнеса и да го развиваме с темпове, които са по-бързи от икономиката. До момента растем с много големи проценти като печалби, продажби и инвестиции. Месечните флуктуации не са нещо, което бихме наблюдавали с някаква уплаха. Още повече, че в нашия случай спадът се дължи на липса на ликвидност и изтегляне на чужди инвеститори, както и ниво на паника в малките инвеститори.

Скоро бяхме включени в БГ40, тоест, това, което трябва да правим на борсата, ние го правим.

Каква е инвестиционната ви програма за тази година?

В рамките на следващия месец инвестиционната ни програма ще бъде изцяло финализирана. Финансирахме я с парите от IPO-то, така че знаете, правим изцяло обновление на завода, което ще доведе до много по голяма ефективност. Бих казал, че това е най-модерният завод в региона и го казвам, не за красноречие, а защото сме ходили във всички останали заводи.

Освен това доста активно инвестираме в развитието на нови продукти и пазари, което нашите инвеститори виждат като разход, но ние сме във фаза на активно инвестиране и сме оптимисти сме за това, което правим.

В голямата степен сме инвестирали средствата от IPO-то, но имаме още резерви. До края на годината не планираме нови инвестиции в активи, но доста активно обикаляме региона за потенциални закупувания.

Планирате ли ново набиране на капитал?

Зависи от структурата на потенциалното закупуване и зависи от нивата, които са на борсата. Сред компаниите, които искаме да купуваме, има някои които са относително малки, но повечето са средно големи от размера на Девин АД и ние мислим по структури на финансиране на такива сделки.

Как се възприема въвеждането на новата бутилка на водите Девин АД от пазара?

Изключително щастливи сме с новата бутилка - тя е много фина, красива, доста по-лека е. Конструкцията й е специална. Изискваше месеци наред работа и дизайн, за да може потребителят да не усеща намаленото тегло в това, че бутилката да става по-мека. Силуетът й е така изчислен, че точно да пасва в дланта. Има и грапавини, които помагат да не се хлъзга, когато бутилката излиза изстудена от фризера. Според нас това е в най-горното ниво на нашия пазар като бутилка. Радваме се, че по подобен начин и в Румъния нашата бутилка е уникална.

Разбира се, това означава, че ще замърсяваме по-малко природата, че ще плащаме по-ниски екотакси.

Нараства ли делът на изворната вода в продажбите?

Изворната вода се развива доста добре. Миналата година тя беше около 30% от продажбите, сега този процент е леко увеличен. Смятам, че изворната вода има много голям потенциал за развитие, защото тя е реална алтернатива на всички минерални води у не само на Девин. Изворната вода се явява като 5-ти по големина бранд в съзнанието на потребителите. И ние сме щастливи, че имаме две водещи марки на пазара.  

Предвиждате ли въвеждането на нови продукти на пазара?

Да. Когато стане време да обявим това, ще го направим. Ще бъде скоро.

Вие бяхте сред първите, които раздадохте акции на служителите си. Как им се отразява това?

Това, че ние сме раздали акции, не е нещо, което изведнъж ще накара хора, които не са работили, да проработят. При нас хората и с акции и без акции са тотално мотивирани и са много амбициозни относно целите си на пазара.

Нищо не се е променило драматично след раздаването на акции. От друга страна, за нас това бе много логичен ход, тъй като хората, които работят в нашата фирма, особено едно звено от 30 мениджъри на по-високи позиции, показват през годините абсолютна лоялност и ангажираност, отношение към фирмата като на собственици. Искахме да подплатим по някакъв начин финансово това отношение.

Още тогава моят съвет към тях беше, че те трябва да гледат на това като на една безсрочна инвестиция. Не съм ги питал как се чувстват сега, но съм сигурен, че те го имат за едно признание.

* Не е препоръка за вземане на инвестиционно решение.