Висши мениджъри на водещи български и мултинационални компании ще вземат участие в Осмата кръгла маса с правителството на България, организирана от Economist Conferences на 8 декември. Министър-председателят Бойко Борисов  ще участва в дискусия „Време за ново начало: Възстановяване на имиджа на България”. Трима министри от икономическия екип на новото правителство - Трайчо Трайков, Александър Цветков и Росен Плевнелиев - също ще представят идеите на правителството за развитието на страната.

Кръглата маса ще даде възможност за навременен диалог на високо равнище между бизнеса и ключови министри за перспективите пред България след избирането на новия кабинет, съобщават организаторите. Голяма част от дискусията ще бъде съсредоточена върху въпроса дали страната е готова за ново начало чрез привличане на чуждестранни инвестиции, справяне с корупцията и организираната престъпност, както правителството обещава. Дни преди дискусията разговаряме с Ирена Комитова, консултант на Economist за България. DarikFinance.bg е медиен партньор на събитието.


Какво се крие зад избора на тема за конференцията – ново начало, само защото има ново правителство ли?

Новото правителство безспорно е инспиратор на това заглавие. А смисълът е и този, че България малко късно пострада така да се каже от кризата и естествено в края на годината планирането за 2010 и следващите години иска да види позитивен тренд, така че новото начало, сложено в заглавието, според мен, символизира и стремежът на всички нас към едно по-добро развитие.

Извън представителите на бизнеса в България – поканени ли са чуждестранни компании, които макар и във време на криза искат да чуят повече за България с намерение да стъпят на нашия пазар?

Да, категорично. Даже има засилен интерес през последните дни. Economist проведе сериозна маркетинг кампания в цяла Европа, за дапромотира кръглата маса с правителството на България. За мен беше интересно, че ще имаме представител на Промо Мадрид, организацията, кото промотира Мадрид, предполагам, че те ще имат срещи и в общината. Трябва да промотираме и столицата си. Има представители дори от Танзания, Номура-Великобритания, от Чехия голяма консултантска компания. Южна Африка, Гърция, Белгия, Австрия - това са традиционно силните инвестиционни дестинации и имат голям интерес от тях, включително и компании, които в момента не са представени на българския пазар.

Очакват ли участниците в кръглата маса, по Ваше мнение, да чуят от управляващите нещо, което за 100 дни все още е неизвестно?

Този въпрос трябва да си го зададем и след края на кръглата маса. Това, което аз виждам е, че международният бизнес и този, който не чете български издания, очаква информация от този най-висок форум от първа ръка за цялостната програма, за промените, които предстоят, намеренията на новото правителство и как бизнесклиматът в страната ще се подобрява. Не че не са известни законовите рамки, програми и планове, а как ще стане например по-ефективна работата на държавната администрация. Голямото оплакване на чуждия бизнес тук е, че нямат откъде да се снабдяват с достоверна информация на английски.

Погрешно ли е впечатлението ми, че са поканени за участие само икономически министри и то не всички?

Не е погрешно. Конференциите на Economist  имат установена рамка във всички страни, в които се провеждат. Винаги във фокуса на вниманието са министрите на икономика, транспорта, инфраструктурата, финансите, премиерът. Така че това е естествен подбор. Втората причина - всички министри са поканени да присъстват, ако желаят да чуят, но съвременните международни мениджъри вече не отделят 2 и 3 дни за конференции. Само подготвяни около година форуми с 500 участници могат да траят вече 2 дни. А тези фокусирани национални събития - при тях хората предпочитат всичко да имат за един ден. И когато трябва да се направи баланс между съдържание и време - стигаме до този формат.

Една от идеите на този форум е да създаде платформа за неформален диалог на високо равнище между инвеститори и ключови министри. Има ли формула, по която този диалог да продължи и извън конкретното събитие?

Да, и тази формула е намерена много добре от бизнесасоциациите, които ни партнират. Кръглата маса, която ние правим, се провежда веднъж на 18 или 20 месеца, БТПП, Българската скандинавска палата,  Американската търговска камара, Форумът на бизнеслидерите - провеждатг редовни срещи с избран член на правителството или на държавната администрация, на която диалогът продължава фокусиран. Знам, че след около 2 месеца се готви среща, например, с новия кмет на София. И това е много добре, защото само от една среща нещата не се случват.

Една от дискусиите е на тема „Достатъчни ли са усилията на правителството за подобряване имиджа на страната?”. Какви са настроенията на участниците във форума според Вас по този въпрос, който може би е в известна степен риторичен?

Въпросът не е риторичен. Видяхте с какво удоволствие финансовият мирнистър съобщи за повишаването на кредитния рейтинг на България. Това е ясно измерение на факта, че нещата се случват. Ние всички искаме да бъдем оценявани, представяни и възприемани по света по възможно най-добрия начин, в този смисъл това е процес, не е една стъпка. Колкото повече добри новини се разпространяват по света за България, толкова по-добре. Смятам, че този въпрос ще бъде повдигнат във  всички дискусии и е важно да чуем какво чуждестранният бизнес ще каже. Аз ще ви цитирам ръководител на международна спедиторска компания, който от години развива бизнеса си в България. Той преди време каза: Искам така да се случва, че този израз "Хубава работа, ама българска", никога да не се споменава повече.

Моделът, който предлага Economist с подобни събития, е ли успешен за държава като България. Знаем в годините много коментари по различни поводи имаше за това, че е погрешно добри практики от добре развитите страни да се пренасят директно у нас, където ситуацията е доста различна?

Връщам се в миналото - през 1996 година ние направихме първата кръгла маса с правителството на България и на следващия ден се състоя и първата серща на Българския икономически форум. След което в течение на годините сме имали 7 кръгли маси. КРИБ оцени тази необходимост от диалог на най-високо ниво и също създаде преди 3-4 години - Годишна среща на бизнеса с правителството. Очевидно нуждата от подобно събитие съществува и то не се прави еднократно и от една организация.

Винаги при внасянето на чужда формула е важно и правилно да се направи фина настройка на дейталите, които се отнасят до местната култура. Правили сме го това, въпреки че Economist е в добрият смисъл на думата един от най-традиционните организатори на форуми - във втората и третата кръгла маса имаше дегустация на българско вино, което е нечувано където и да било по света.

Моят стремеж е България да покаже най-хубавите неща навън. Ние първи в света успяхме да създадем сесия с кметовете на най-големите градове, където да представят плановете за развитието им. Така че не следваме непременно шаблона. Това, което виждам, че Economist се съобразява. Правихме с тях форум в Атина преди години и тогава излязохме доста извън традиционните рамки на една стриктна бизнес кръла маса.

Да не би да чупихте чинии?

/Смее се/Не, но сесиите започваха в 11 часа, завършваха в 3 следобед, след това имаше обедна почивка и започвахме пак в 5, за да завършим в 10 часа вечерта. Съборазявахме се с гръцкото време така да се каже.

Моделът на Economist - освен диалогът между правителството и бизнесът - е най-благодатната среда, в която анализаторите на Economist Intelligence Unit слагат последните щрихи в годишните си отчети за съответните страни. За нас той ще бъде готов в края на годинатя и всички ще ни оценяват по резултати в него.

Защо има закрити за медиите сесии на фона на това, че когато  бизнесът има проблем, той се оплаква първо на медиите?

Практиката на Economist в целия свят е такава - сесията на премиера ще бъде отворена за медиите. Аргуменът за другите дискусии е неформалността. По-лесно е за бизнеса да коментира нещата извън светлината на прожекторите и аз си мисля, че някой път медиите прекалено много раздухват един въпрос или проблем или пък премълчават друг. В този смисъл искаме да дадем на бизнеса час и половина сесии, в които няма журналисти.
Моят опит показва, че в тези непублични дискусии няма изказваният от типа "Господин министър, подал съм писмо от 1 месец и нямам отговор". Не е на това ниво разговорът.