Сигурно на всеки от нас се е случвало поне веднъж да се изкуши да потърси продукт с етикетче „замразена цена". И въпреки че предложението е примамливо, може да се окаже, че това нито е най-евтиното предложение на щанда, нито пък най-качествената стока. Тези етикети се появиха преди около два месеца и половина, след като земеделското министерство се споразумя с част от търговските вериги да задържат цените на десет основни хранителни продукти. Сега малко преди края на поставения срок, ресорният министър Мирослав Найденов възнамерява да предложи на търговските вериги да продължат тази практика на промоции и в следващите няколко месеца, които самият Найденов определи като „тежки". Какъв ще бъде резултатът от подобно продължаване на замразяването на цените на част от хранителните продукти?

В една от търговските вериги погледът попада на шарен етикет „замразена цена" на щанда на киселите млека. Цената за 0,370 гр. е 0,79 лева. В съседство има друга кофичка на различна марка със същия грамаж, но без шарения етикет. Цената е 0,69 лева. И в двата случая говорим за кисело мляко 2%. На горния щанд има още по-добра оферта – тя не е за замразена цена, а е седмична промоция в магазина – 400 гр. кисело мляко 2% за 0,65 лева.

Социална мярка – за хората и (не) за производителите

Земеделският министър Мирослав Найденов заяви пред Дарик, че търговските вериги, които се включиха в инициативата му за задържане на цените на основни хранителни продукти, са замразили един вид от конкретен продукт – например една марка мляко или кашкавал, а не всички артикули от млечния щанд. Така всеки може да избере най-добрия за него продукт. „Големите търговски вериги имат около 10 000 артикула, а поеха ангажимент само за десет продукта. И тук на става дума за всички видове от тези продукти, защото те казват: „Да, ние имаме промоция на един вид сирене, един вид хляб", обясни министър Найденов.

Според министъра след провеждане на разговори между него и представителите на търговските вериги, практиката може да продължи, ако не в същата форма, то в някаква различна „форма на промоции". „Мисля си, че търговските вериги ще го отчетат, но сигурно има увеличено търсене и увеличено потребление", коментира Найденов и добави, че увеличеното търсене трябва да е полезно и за българските производители.

От своя страна председателят на асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров бе категоричен, че всички хранителни продукти са със замразени цени, когато производителят ги доставя на търговските вериги, защото пазарът е твърде конкурентен. В същото време замразяването и високите цени водят до огромни проблеми за българското животновъдство.

Поскъпването на фуражите с между 53 и 60 на сто само за няколко месеца ще накара и млечния, и месопреработвателния бранш да увеличат цените. „Ако министър Найденов покрие тази разлика, подкрепяме замразяването на цените", допълни Зоров. Според него част от производителите прибягват до използване на по-некачествени продукти и това е съобщено на Съвета по земеделие на ресорния министър.

Не замразени цени, а по-високи доходи

Идеята за продължаване на промоциите на хранителните стоки, които имат благословията на правителството, не се хареса и на депутатите.

Димчо Михалевски от Коалиция за България заяви, че според него правителството трябва да положи повече усилия за повишаване на доходите на хората и да следи да не допуска спекула на пазара.

Според Мартин Димитров от Синята коалиция поредното замразяване на цени ще има обратен ефект, както се е случило с цените на горивата, които след мораториума, сключен между правителството и „Лукойл", са скочили много бързо. Димитров определи политиката на правителството като по-близка до комунизма и направи паралел със Северна Корея.

Ниски цени, ниско качество

„Редно е, но за да ги замразят, сигурно се намалява качеството", категорична е възрастна дама в анкета на Дарик. Друга жена пък определи инициативата като „скрито увеличение на цените" и изрази възмущението си, че на етикета пише една цена, а на касата се оказва – друга. Според пенсионер „животът стана толкова тежък, че вдигането на цените на храните е престъпление срещу хората". Друг мъж пък изрази съмнение в качеството на предлаганите стоки. „Има толкова фалшиви продукти. Не знам какъв трябва да си по образование или опит, за да ги разпознаеш. Гледаш го бучка сирене, пък вътре не знаеш какво", допълни той.

Едните цени – замразени, другите – хвърчат до небето

И все пак, голяма част от хората подкрепят замразените цени, но ако наистина са по-ниски от останалите. Една от младите дами в анкетата на Дарик бе категорична, че това е единственият шанс на пенсионерите да си купуват най-необходимите стоки като „хляб, мляко и сиренце". Възрастен мъж обаче припомни, че замразяването на цените на десет продукта не решава изцяло проблема с ниските доходи на хората и високите цени. И бе категоричен: „Едните цени са замразени, другите – хвърчат до небето!"