Ер Франс-КЛМ, най-голямата авиокомпания в света по приходи, е на стъпка по-близо до поемането на контрол върху изправената пред фалит АлИталия. Това съобщава БГНЕС , след като италианският финансов министър обяви, че могат да започнат извънредни преговори за закупуването й.

Томазо Падоа-Скопа направи това изявление седмица, след като бордът на директорите на АлИталия препоръча на правителството да подкрепи офертата на Ер Франс за спасението на италианския национален въздушен превозвач заради дългосрочната инвестиция от 6,5 млрд. евро.

От борда обявиха, че предпочитат плана на Ер Франс пред този на италианската компания Еър Уан за изкупуването на държавния дял от 49,9% в западналата компания. Акциите на Алиталия, които през тази година загубиха над една четвърт от стойността си, вдигнаха курса си, след съобщението на финансовия министър. Те приключиха деня с увеличение от 7,88% до 0,80 евро на Миланската фондова борса.

„Най накрая има някаква перспектива, но това не е краят на проблемите“, заяви дилър, като отбеляза, че офертата на Ер Франс е за 0,35 евро за акция, по-малко от половината от настоящата им стойност. Италианското правителство се опитва вече повече от година да се отърве от авикомпанията, която губи по около 1 млн. евро на ден. Процесът обаче бе прекъсван неколкократно. Един от предишните търгове се провали заради оттеглянето на всички потенциални купувачи през юли тази година.

Падуа-Скопа заяви след правителствено заседание вчера в Рим: „Изказах се за започване на извънредни преговори между АлИталия и Ер Франс-КЛМ. Преговорите трябва продължат около 8 седмици, след което французите трябва да предложат потвърждаваща оферта, която ще бъде разгледана от правителството". Според министъра „формалното обсъждане на правителството ... ще се състои, когато знаем резултата от преговорите“. Той заяви пред журналисти, че правителството си запазва вариантите да продаде целия си дял в компанията или част от него.

Ер Франс предлага размяна на акции, която би позволила на АлИталия, в момента затормозена от високите оперативни разходи и жестоката конкуренция на съперници за бюджет, да влезе в новата структура с равни права. Италианските профсъюзи са настроени против сделката, защото преструктурирането ще доведе до уволнението на 1 500 работници.

Няколко от италианските министри подкрепят профсъюзите, защото не желаят националния превозвач да попадне в ръцете на чуждестранна компания. От борда на директорите на АлИталия обаче обявиха в препоръката си за сделката, че „италианската идентичност ще остане като основен актив на компанията и ще бъде развивана за благото на новата групировка“.