Както вече DarikFinance.bg съобщи, Министерството на финансите подготвя драстичен скок на акцизите върху цигарите. Акцизът върху част от горивата също ще се увеличи, но с по-малко от процент. Все още няма яснота дали ще има увеличение на акциза върху алкохола. Икономистът Георги Ангелов анализира ясните поне засега готвени промени.

Г-н Ангелов, при приемането на всеки бюджет най-голямо внимание се обръща при промените в данъчните закони. Може ли да се говори, че има някаква изненада в политиката на новото правителство за корекциите именно при данъчните закони за 2010 г.?

За мен е трудно да говоря каква е била политиката при акцизите. В крайна сметка едно е ясно. Акцизите особено върху цигарите ще бъдат повишени в рамките на следващите няколко години. Като важният въпрос е дали повишението да бъде основно през 2010 г. или да бъде разпределено в няколко години. България има най-ниските акцизи върху цигарите и в крайна сметка ще трябва да ги повиши.

Какво е вашето мнение?

Моето мнение е не толкова кога да бъдат повишени акцизите, а какво ще се направи с тези пари и къде ще отидат. Дали ще има позитивен ефект върху икономиката. Защото да бъдат увеличени акцизите, без да бъдат понижени никакви други данъци, това практически е увеличение на данъчното бреме и на преразпределението през бюджета, което е точно обратното на това, което обещава правителството.

Другият вариант е акцизите да бъдат увеличени повече от планираното, но осигуровките също да бъдат намалени повече от предвиденото. Т.е. повече пари да се върнат обратно на работещите и на бизнеса, и този втори вариант е много по-позитивен, особено, ако намалението на осигуровките е достатъчно голямо. Тогава върху пазара на труда и ефекта върху домакинските бюджети и фирмите ще бъде много позитивен. Затова казвам, че основният въпрос е какво ще правят с парите и дали те ще се върнат обратно на данъкоплатците под формата на намаление на прякото облагане, което е доста високо все още.

Какъв ефект обикновено се наблюдава при увеличение на налога на така наречените акцизни стоки?

Това което се наблюдава през последните години е, че има акцизи, които когато бъдат увеличени не носят повече приходи. Да кажем, че акзицът върху алкохола носи минимални приходи, което би означавало, че българите едва ли не не употребяват алкохол, което е доста далеч от истината. В този смисъл в някои случаи увеличението на акцизите води до увеличение на стимулите за избягване или до повече корупция в системата. Затова, ако нещо може да се направи по отношение на събираемостта това е да се повиши степента на съобразяване със закона, и съответно по-малко корупция в органите на митниците и НАП.

Да, но това винаги го говорим, но всички управляващи, особено в началото на мандата го забравят и има увеличение на данъците, като забравят, че приходите могат и да паднат!

Това е важен въпрос – дали освен това увеличение на акциза върху цигарите ще има намаляване на възможностите за контрабанда, така че да не изтичат повече пари в сивия сектор. Защото просто, ако се вдигне акцизът и това доведе до по-голям сив сектор, това в крайна сметка ще се върне като бумеранг, защото ще увеличи корупцията в институциите. Затова основното нещо е да се затегне дисциплината и в някакъв смисъл да се преодолеят проблемите, които бяха натрупвани през годините.

Няма ли риск обаче от една страна сивият сектор да удари Булгартабак, а от друга високите акцизи?

Обикновено когато имаме държавно предприятие и особено Булгартабак, винаги данъчната политика се събразява с държавното предприятие. Това е доста голяма грешка, което е още един аргумент защо не трябва да има държавни предприятия. Защото политиците вместо да мислят за общия интерес, започват да го правят за съответното държавно предприятие в съответния отрасъл. За мен не бива интересите на Булгартабак да бъдат поставяни на по-различна плоскост отколкото на останалите данъкоплатци в икономиката. Булгартабак трябва да се държи като предприятие в конкурентна среда, а не постоянно да използва своите връзки с правителството, за да осигурява по-добро данъчно третиране.

Какво мислите за акцизите върху горивата и алкохола тогава!? Въпреки че там пък няма яснота за планираните промени. Говори се за някакво увеличение, за някои горива.

За акциза върху горивата също има изискване през следващите 1-2 години да направим увеличение. Но то е минимално и като сума, и като размер. Не мисля, че ще окаже голямо влияние както върху цените на горивата, така и върху приходите в бюджета. Спокойно може да бъде отложено повишението и за 2011 г. Може да бъде направено и през 2010 г. Няма голяма разлика, ако става въпрос за това планирано увеличение. Ако обаче се мисли за някакво по-голямо повишение то трябва да бъде обсъден ефекта.

Не е ли много важно тези приходи от акцизи да отиват точно по предназначение!? Не да влязат по принцип в бюджета, след което да бъдат разпределени някъде.

Това е много важен въпрос, защото напрактика българските граждани, тези които ползват транспорт, чрез акциза върху горивата един вид заплащат, че ползват пътища и затова, че замърсяват.

В България основната част от акцизите си остават в държавния бюджет. Акцизът, включително този върху горивата, по-скоро е данък отколкото да е такса за ползване на пътищата. Поне от едно десетилетие насам акцизът върху горивата не е отивал изцяло или в голяма степен за пътища и подобряването им, нито за инвестиции за опазване на околната среда. Той просто е един вид данък, чрез който държавата събира пари. Въпреки че автомобилистите плащат по този начин правото да карат по пътищата парите не се връщат обратно като инвестиция за пътищата.

Разбира се, в същия бюджет правителството залага да промени това и да почне доста големи инвестиции за магистрали и шосета, т.е. ако има такава промяна това би заделило по-голям ресурс в посока на инфраструктурата.