Предложението за създаването на Единен гаранционен фонд на туроператорите влиза в парламента до дни.

Целта е Фондът да компенсира туристите в случай на фалит на туристическа фирма. Тази мярка се налага след зачестилите през последните години случаи на изоставени в чужбина туристи заарди фалит на туроператори. Това заяви по БНР директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Всичките тези 2534 туроператори, туристически агенции, които са регистрирани по българското законодателство, нямат ясно представителство. Тяхното размито представителство в главата си има един страх, че, видите ли, туроператорите трябва да внасят някакви пари в някакъв Гаранционен фонд, а дори един от зам.-председателите на една от големите организации казваше, че тези пари ще бъдат откраднати. Това означава пълна некомпетентност по отношение на това какво представлява Гаранционният фонд в туризма. Не се събират никакви пари, просто туроператорите, които извършват пътувания с обща цена, а те са една много малка част – около 50-60 туроператора, които извършват чартърни пътувания, които правят екскурзии в чужбина, от всички тези 2500. Те декларират какъв ще бъде техният оборот за предстоящ период.

Гаранционният фонд изисква от банката, с която те оперират, да представи банкова гаранция за определена сума, която гарантира връщането на туристите, в случай че те бъдат изоставени в чужбина, т.е. парите си остават по сметките на туроператорите и се олихвяват.

Драганов подчерта, че дори за самите туроператори е финансово по-изгодно да има Гаранционен фонд, а не застраховка "Отговорност на туроператора", както досега.

Гаранционният фонд покрива не само щетите, които трябва да бъдат върнати незабавно, обикновено при такъв фонд туристите не разбират, че нещо се е случило с фирмата, защото той сработва незабавно. Но ако в случай на претърпени щети, включително морални, включително от това, че ако е компрометирана почивката, лицето е неработоспособно, то може да претендира за пари над платеното. Това е силата на Гаранционния фонд, че той изцяло защитава икономическия интерес на потребителя.