Над една четвърт от транзитните товари на солунското пристанище идват от България. Това обаче е твърде малък дял, в сравнение с потенциалните възможности. На практика Солун може да се превърне във врата за българския износ към света. Това сподели пред DarikFinance Стилианос Агелудис, изпълнителен директор на Thessaloniki Port Authority SA - компанията, управляваща Пристанище Солун.

Каква част от товарите на пристанище Солун идват от България?

Общо 26% от транзитните товари преминаващи през пристанище Солун идват от България. Разбира се, това е малък процент за момента. Става въпрос за над 16 000 TEU /стандартни контейнери с дължина дължина 6.06 м./. През 2012 г. общо 315 000 контейнера и 4.4 милиона тона конвенционални товари са преминали през Пристанище Солун. Товаропотокът с контейнери от и до България се е увеличил близо два пъти в сравнение с 2010 г. 

Какви са вашите планове за развитие?

Пристанище Солун иска да засили сътрудничеството си с българския бизнес. Целта е блок-трейдинг, т.е. формирането на общ търговски и икономически блок, който да привлича инвестиции и търговски компании. Това ще бъде добре не само за пристанището, но и за търговското сътрудничество между двете страни като цяло. Ето защо създадохме специално бюро за обслужване на български клиенти, които ще могат да се възползват от предимствата, които предлагаме на пазара. Очакваме сериозен ръст на товарите през тази година, като целта ни е да покрием всички видове товари. 

Комбинираните превози са единственото решение за бързото преодоляване на кризата и трябва да има тясно сътрудничество между България и Гърция, за да се използват изцяло икономическите взаимоотношения между двете страни.

Коридор номер IV е ключов проект за комбинирания транспорт на товари от Далечния Изток до Централна Европа през пристанището в Солун. Той служи и за надеждна железопътна връзка, която преминава през балканския регион и която е от полза за тясното сътрудничество между железопътните оператори.

Изграждането на депа в България, от които минимум едно в София, с добри железопътни връзки и опростени митнически процедури е важен елемент от стратегията на Пристанище Солун. По този начин ще се създадат по добри условия за бизнес в България и в региона.

В момента, липсата на ефективна логистика и сухопътен транспорт са пречки пред развитието на важни алтернативни маршрутни мрежи от пристанище Солун през България до нови пазари. В близък период ще се увеличи възможността за прокарване на нови пътища или за ремонтирането на стари. Гръцкото пристанище е отворено за срещи с български компании с цел обсъждане на всякакви подобни възможности и перспективи.

Как върви процедурата за приватизацията на компанията? Има ли интерес от инвеститори? Както разбрахме китайската компания Cosco Group се отказа от участие в евентуална приватизационна процедура?

Много добре сте информиран. Мисля, че през следващата година ще имаме данни за начина на приватизация на пристанището. Решението е взето. Има интерес на инвеститори, но очакваме правителството да конкретизира процедурата. Нашето дружество не участва в самата процедура за приватизация.

Може ли солунското пристанище да се превърне във врата за българския износ към Средиземноморието и глобалните пазари?

Ще ви отговоря, не като грък, не от гледната точка на българските политици, а като член на голямото европейско семейство. Вярвам, че естественият излаз към света и външните пазари на региона на южна и западна България, е Солун. И това е полезно както за пристанище Солун, така и за самата България и за Гърция като икономики. Би било в интерес и от полза на двете държави пристанището в Солун да играе ролята на врата за българския износ. На срещата ми с Гръцкия бизнес съвет в България стана ясно, че гръцките предприятия в страна ви са отворили около 40 000 работни места за българите и реализират много голям оборот.

До 2008 г. Гърция беше третият най-голям инвеститор в българската икономика, но това вече не е така.

Да, кризата се отрази негативно на всички. Но това ни показва, че икономическите ползи от сътрудничеството между двете страни могат да са много големи. А пристанище Солун може да изиграе ролята на център за взаимните отношения.

Кога ще излезе Гърция от кризата?

Гърция през следващата година вече ще види, че жертвите, които направи, дават своя резултат и 2014-а ще бъде година на възстановяване. Ние наистина вярваме, че това ще се случи и ще започне излизането на страната от кризата.