През декември се очаква българите да похарчат 3,5 млрд. лева за почивки, подаръци и нова техника. Около 35 на сто от доходите си в последния месец от годината хората у нас дават за празнични покупки.

Най-много пари нашенци заделят за посрещането на Нова година извън дома. Между 200 и 400 лева отиват за две или три нощувки в нашите курорти. Купуването на нови телевизори и други домакински уреди е вторият по големина разход, който семействата правят с готовност по това време от годината.

Примамливите промоции и желанието за промяна са основните двигатели хората да се бръкнат по-дълбоко за нова вещ.

По Коледа повече средства се заделят за трапезата и подаръците под елхата

До 50% ръст на ранните записвания за организирано посрещане на Нова година зад граница отчитат туроператорите. През тази година резервациите са започнали много рано.

Традиционно по това време се пътува най-много до съседните дестинации, като основно направление е Гърция, а след нея с почти изравнени стойности са Сърбия и Македония, съобщи  Байко Байков, председател на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

Към курортите на комшиите от Турция обаче има спад в записванията и тази тенденция не се отнася само за празниците. В същото време се оказва, че българите разширяват кръгозора си за празниците извън балканските направления. Като нов хит за посрещане на Нова година се очертават Испания и Италия.

Засилен е интересът към няколко чартърни програми, които явно се възприемат като аналог на модерните преди време пътувания до курортите на Южна Турция и Египет. Статистиката на бранша показва, че вече са започнали записванията за пролетните програми през март, април и май догодина.

Хората, подранили с избора на почивка, се възползват от отстъпките за ранно записване, които се движат между 10 и 20 на сто.

Гостите от чужбина през тази зима ще бъдат повече

Досега туроператорите са регистрирали 6 на сто ръст на записванията за ски курортите. Много добри са продажбите в Русия и Украйна, уточни Байков. Добри са позициите ни и в скандинавските страни, в Холандия и Германия.

Руските туристи се очертават като най-важния пазар и за зимния туризъм, като не бива да се пренебрегват и балканските пазари, защото те са съвсем близо и нашите зимни курорти са достъпни за съседите, уточни той. Гостите от Сърбия, Македония и Гърция идват у нас не само за празниците, но и за самия ски сезон.

Нашите зимни курорти като Банско и Боровец нямат аналог в региона. Страната ни е безспорен център на зимния туризъм и нямаме конкуренция в това отношение, категоричен е експертът.

В Сърбия със съвсем малко значение за вътрешния туризъм е Златибор, а за Македония изобщо не бива да се притесняваме, успокои Байков. Северните ни съседи от Румъния все още не са особено активни по белите писти у нас, но те обичат да посрещат празниците на наша територия. Руснаци превземат пистите в зимните курорти.