Сега 

„Все повече българи спират да плащат сметки и заеми”

Все повече българи се затрудняват с плащането на сметките и вноските по кредитите. Събираемостта по проблемните заеми е паднала с 20%, а на просрочените сметки за телефон - с цели 50%, обявиха вчера от една от най-големите фирми за събиране на вземания "ЕОС Матрикс". БНБ пък отчете, че само през февруари лошите кредити са се увеличили с 23%, а за една година от 762 млн. лв. са станали 1.6 млрд. лв. Случаите на неизрядни клиенти с кредити, които банките предават на фирмите за събиране на вземания, са с 40% повече в сравнение с януари и февруари м. г., а при телекомите - с 30%, съобщи още Добрин Миревски от "ЕОС Матрикс". Компанията работи с 9-те най-големи банки у нас. "Това означава, че в банките има все повече лоши кредити, а средствата на потребителите намаляват", коментира той.

Дневник

„Кризата отвя финансовите резултати на БФБ – София”

Отдръпването на инвеститорите и резкият спад на оборота на Българската фондова борса (БФБ) през миналата година сринаха 10 пъти печалбата на оператора за 2008 г. до малко над 500 хил. лв. Това показа годишният отчет на дружеството, публикуван на сайта му. Общите приходи на оператора за 2008 г. се стопяват до 5.05 млн. лв., което е наполовина по-малко спрямо тези от 2007 г. Силният спад идва по линия на понижените приходи от комисиони за сключени сделки на борсата, където намалението е от 60% до 3.27 млн. лв. От ръководството обясниха чувствителното отслабване на резултатите със световната финансова и икономическа криза. На фона на драстичния спад на приходите разходите на БФБ бележат ръст от 10 на сто до 4.44 млн. лв., като ключов принос в това отношение има увеличението на разходите за външни услуги със 128% - от 537 хил. лв. на 1.23 млн. лв. В това перо са включени плащанията за електронната система XETRA, за която БФБ сключи петгодишен договор с германския борсов оператор "Дойче бьорзе" в края на 2007 г. и въведе в експлоатация в средата на миналата година. Предвид уточнението в отчета, че съществена част от увеличението на разходите за външни услуги се дължи именно на търговската система, става ясно, че поне през първата година от ползването на новата платформа БФБ е платила точно 700 хил. лв. за нея.

Труд

„Фирми обявяват съкращения, без да уволняват”

Предприятия от област Монтана заявяват масови уволнения на работници пред бюрата по труда, но не съкращават персонала си. Несъстоялите се уволнения не са измама, а опит на бизнесмени да се спасят от тежки глоби при внезапни удари на кризата, когато трябва да освободят хора, обясниха експерти. В бюро по труда в Монтана 7 фирми са дали заявки за съкращаване на 389 работници. От тях са освободени само 141. В Лом 3 фирми са пратили предизвестие за 75 души, съкратили са 33. По закон работодатели, които не съобщят в службите по заетостта месец по-рано за предстоящи масови съкращения, плащат глоби от по 200 лв. за всеки уволнен. След няколко такива санкции на нередовни дружества доста бизнесмени започнали да подават заявки, за да се застраховат.

Сега

„Железничари стягат национална стачка”

Служители на БДЖ се готвят за национални протести заради планирано закриване на десетки жп гари и предстоящи масови съкращения на персонал. Това се казва в декларация на Националния железничарски синдикат "Подкрепа", разпространена вчера. Синдикатите са изпратили декларация до президента, премиера и транспортния министър. Те се опасяват, че стотици българи със специфични професии ще останат на улицата. "Пряк отговорник за създалата се катастрофална ситуация е правителството, което е собственик и работодател на БДЖ", се казва в декларацията. Синдикатите се заканват, че този път изобщо няма да се съобразяват с ограниченията в Закона за уреждане на колективните трудови спорове.

Стандарт

„Цигарите изчезнаха”

Цигарите изчезнаха от магазини и павилиони, показа проверка на "Стандарт". Най-кът са вносните "дамски" цигари от т. нар. модел "Слимс". Причината за това е, че от 1 април може да се продават само цигари с нови по-високи цени и с нови бандероли. Заклетите пушачи се запасяват и купуват по няколко стека евтини цигари, които бързо свършват. Търговците пък още не са заредили цигари с новите цени, макар от няколко седмици те вече да са пуснати в продажба. Така за пушачите остава да обикалят из няколко обекта, докато открият търсената от тях марка, оплакаха се читатели на "Стандарт". Няколко дами, почитателки на "Eve", сигнализираха, че такива цигари изобщо не се намират. Сега те струват 2,80 лв., а от 1 април ще се продават по 3,30 лв. Няма го и тънкият "Кент нанотек", който е на цена от 3,70 лв., а новата ще бъде 4,50 лв.
Не само в София, но и в страната закъсаха за папироси. Пушачи и търговци стигнаха до бой заради въвеждането на новите цени на цигарите. В търговските складове собственици на павилиончета и клиенти разграбват кутиите със стар бандерол. Опустошителното торнадо вече отнесе и малкото количества, останали на стари цени от най-масовата родна марка "Виктори" в Пазарджик. Те струват 2,75 лв., а новата цена е 3,40 лв. За да не се стига до размяна на крошета, продавачите въведоха лимит на дефицитната стока в Перник. Всеки клиент може да вземе не повече от един стек, но в замяна получава и плаща два на новите завишени цени.

Монитор

„Почват “Тракия” с 30 млн. лв. от бюджета на НАПИ”

С 30 милиона лева от бюджета на Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) България ще стартира изграждането на оставащите 115 км от магистрала "Тракия". Това ще стане още тази година, като е разчетено, че парите ще стигнат за началните строителни дейности през 2009 г., съобщиха вчера от пътното ведомство.
Едновременно с това ще продължи търсенето на източници за финансиране на строителството на аутобана и през 2010 г. В началото на месеца от НАПИ съобщиха, че ще свият до възможния минимум оперативните си разходи като текущи ремонти, зимно поддържане и други. След приспадане на разходите за издръжка на агенцията и неразплатените 101 млн. лв. с пътностроителните фирми през 2009 г. НАПИ разполага със 145 млн. лв. за дейности, свързани с пътищата. С цел да се осигури финансиране на "Тракия", във вторник ръководството на НАПИ е провело две последователни срещи - с транспортния министър Петър Мутафчиев и с финансовия му колега Пламен Орешарски. На тях са постигнати договорки за съвместни действия по търсене на финансови схеми за изграждане на лотовете въпреки икономическата криза.
Информацията за проблема с финансирането на магистрала "Тракия" идва, след като от около месец НАПИ води сериозна дискусия с транспортното и регионалното ведомство откъде да дойдат парите за строителството й. Пътната агенция предложи това да стане с част от парите, предвидени по оперативна програма "Транспорт" на ЕС до 2013 г., но идеята срещна сериозен отпор и от двете ведомства.

Труд

„20 на сто по-евтин GSM в Eвропа”

Разговорите по GSM в чужбина ще паднат с поне 20 на сто през следващите 2 години. Това предвижда предложение на чешкото председателство на Евросъюза, което предстои да бъде одобрено в края на април. С него се поставя нов таван на цените на изходящите и входящите повиквания от мобилен телефон в роуминг в рамките на ЕС. В мрежата на нашите оператори те се тарифират по 0,51 лв. на минута за приет разговор и 1,08 лв. - за изходящ. Чешкото предложение е разговорите да струват съответно 43 и 19 евроцента без ДДС (1 лв. и 44 ст. с ДДС) от 1 юли 2009 г., 39 и 15 евроцента (0,91 лв. и 0,34 лв.) от 1 юли 2010 г., 35 и 11 евроцента (0,81 лв. и 0,25 лв.) от 1 юли 2011 г. Предвижда се от т.г. SMS-ът в чужбина да е най-много 11 евроцента (25 ст. с ДДС).

Новинар

„Самолетните билети могат да поевтинеят до 2012 г.”

Самолетните билети могат да поевтинеят до 2012 година, ако маршрутите, по които летят пътническите лайнери, бъдат максимално съкратени, като машините ще прелитат над по-малко градове, за да достигнат крайната дестинация. Това ще стане възможно, ако Европейският парламент одобри законодателен пакет по така наречения проект „Единно европейско небе”, предаде EUobserver. Според евродепутати въздушните пътища могли да се намалят с 50 км на всеки 800 км. При определяне на новите въздушни пространства ще бъдат взети предвид забранените за преминаване военни обекти.