Сега

Летвата за стартиране на бизнес падна до 1 евро

Учредяването на ООД ще започва с 2 лева вместо сегашните 5000 лв., реши кабинетът с промяна в Търговския закон. Сред мотивите на министрите е записано, че така се създава по-благоприятна законова среда за стартиране на бизнес и се стимулира предприемчивостта. Още през юли, когато управляващата сега партия ГЕРБ изложи своите 15 антикризисни мерки, една от тях беше именно стартиране на собствен бизнес със символичните 1 евро. Според доклад на Световната банка на тема "Как се прави бизнес" България е на 36-о място в света с най-висок капитал за регистриране на фирма от общо 181 държави. В близо 100 държави фирма може да се регистрира на практика без пари. Юристи обаче съзряха и проблеми, които ще създаде промяната. "В момента капиталът е размерът, до който дружеството носи отговорност към своите кредитори", напомни бившият зам.-министър на правосъдието Илонка Райчинова.

Монитор

Преговаряме с ЕС за магистралите през септември

На 9 и 10 септември сме в Брюксел да преговаряме за средствата по оперативните програми и в частност за тези за изграждане на автомагистралите. Това съобщи вчера регионалният министър Росен Плевнелиев. Два дни преди това в белгийската столица ще бъде експертна група, уточни той. Цялата отговорност за строежа на автомагистралите ще носи МРРБ, независимо от това, че международните договори се подписват от транспортното министерство. Вече сме създали работна група за аутобаните и се ангажираме с това да станем министерство на трите магистрали и те да станат факт до края на мандата на кабинета, подчерта Плевнелиев. Може да има забавяния по процедурите, но не и в плащанията за проектите, каза още министърът. До края на годината искаме да имаме приключил явен търг за автомагистрала "Тракия". В средата на септември ще е готов графикът за изграждането на трите магистрали, добави той.

Новинар

Строителното министерство е пред фалит

Министерството на регионалното развитие и благоустройството е пред фалит, каза на извънредна пресконференция в сряда строителният министър Росен Плевнелиев. По думите му дефицитът на управляваното от него ведомство е достигнал до 52 млн. лв., като налични в сметката на министерството са малко над 5 млн. лв. Временно спрените проекти от министерството са 53. Причината е, че те не са финансово обезпечени и общата им стойност надхвърля осигурената от държавния бюджет сума, обясни Плевнелиев. Първоначално от ведомството обявиха, че са спрени монтажните дейности по 60 проекта в областта на водоснабдяването и канализацията и благоустройствените дейности. Министърът обаче уточни, че част от тях дори и не са били започнати, а са били на етап проектиране. Мярката засяга само проекти, които са в изпълнение. Парите по тези проекти се дължат и ако ние бяхме продължили да строим, положението щеше да е още по-тежко, обясни министърът решението си за спирането на проектите. Той добави, че строителството е стопирано във всякакви общини, като ведомството не се е ръководило от партийната окраска на кметствата.

Стандарт

Искров посочи шеф на борда

Иван Искров е новият стар управител на БНБ. Той получи втори мандат за още 6 г. вчера с подкрепата на 195 депутати. Един гласува против, а 14 - "въздържал се". Малко по-късно гуверньорът внесе в парламента предложението си за подуправител, ръководещ управление "Емисионно". Това е Калин Христов, съобщиха късно следобед от парламента. Името на съветника на управителя се споменаваше като най-вероятната кандидатура за шеф на валутния борд още преди седмици. Потвърди се и през миналата седмица, когато депутатите освободиха Искров по негово желание и веднага след това обявиха, че отново ще го предложат за управител на Централната банка.
Кандидатурата на Христов предизвика недоволство в редиците на Синята коалиция. Те имаха собствено предложение - това на бившата шефка на "Банков надзор" в БНБ Емилия Миланова. От ГЕРБ обаче не склонили.

Дневник

Оптимизмът се удави

Много анализатори може и да са оптимисти за възстановяването на световната икономика и на фондовите пазари, но кризата на Българска фондова борса (БФБ) още се вихри с всичките си признаци - спад в цените на акциите и нисък оборот. В ранните часове на сесията вчера пазарът направи опит да се възстанови, като само BG40 показваше ясната посока надолу, BG TR30 беше с минимален спад, а останалите индекси се покачваха. В края на търговията обаче единствено "Дневник 20" и BG REIT запазиха ръста си, като "Дневник 20" прибави 0.3% до 66.98 пункта, а секторният измерител достигна 44 пункта за пръв път от януари насам. С по-малко от процент остана загубата на останалите индекси, като SOFIX падна до 456.03 пункта, а BG TR30 - до 339.85 пункта.

Монитор

Лизинговият пазар се срива

Лизинговият пазар ще се свие с 60-65% на годишна база до края на 2009 г. В най-добрия случай новите договори, които ще се сключат до декември, ще бъдат със същите обеми, както през първата половина на годината. Това заяви Пламен Минев, който е главен изпълнителен директор на УниКредит Лизинг. Сега целта на лизинговите компании е по-скоро управление на портфейли и подобряване на тяхното качество, отколкото неразумен и непремерен в рисково отношение нов бизнес, обясни Минев. Според статистиката на Българската асоциация за лизинг основната част от клиентите са предимно в сегмента малки и средни предприятия. Финансовият лизинг многократно превишава оперативния. И при двата вида за най-голяма сума са сключените договори за леки коли. Според последните данни на БНБ вземанията по финансов лизинг през второто тримесечие на 2009 г. са намалели с 68,4 на сто спрямо същия период на 2008 г. Ситуацията с финансовия лизинг е показател за пазара като цяло, тъй като той формира 98,7% от него. Общата стойност на новите договори, сключени през периода април-юни, възлизат на близо 360 млн. лв. при 778 млн. лв. за първите три месеца на годината. Като цяло лизинговият пазар у нас е възлизал на 5,642 млрд. лв., или 8,5 на сто от БВП, сочи още статистиката на централната банка към края на юни. Към края на март вземанията по лизингови договори са били за 5,73 млрд. лв. На годишна база спрямо миналия юни лизинговият пазар е отбелязал 16,5% ръст, което обаче е в пъти по-малко от цифрите, постигани през миналата година ­ в рамките на около 50%. В края на юни 2009 г. вземанията по договори за финансов лизинг на леки автомобили възлизат на 1,8 млрд. лв. На годишна база през юни 2009 г. те нарастват с 11,4%, докато през март са отбелязали годишен ръст от 32,7%.